Molde: Molde kulturskole går nå inn i sitt tredje år i det nye bygget. Så langt er alt i rute.

– Vi gleder oss og selvfølgelig er vi i rute, sier rektor Ingvild Aas.

Søkerantallet ligger på det samme nivået som de foregående tre-fire åra, men det er fortsatt mulig å få plass.

– Vi har ligget på om lag 1100 elever ved skolen, og er ikke der riktig enda. Men av erfaring vet vi at det kommer flere i den tida vi er inne i nå. Uansett blir det ikke lange ventelister, så det er bare å søke, fortsetter hun.

Lavterskel gir flere brukere

På tross av jevnt elevtall, skjer det stadig mer i og på skolen.

– Det er flere og flere som spør om å få leie og øve her. Aktiviteten er utvilsom høg – det er så å si fullt, sier Rakel Hoem Rinde.

Spesielt har det nye bygget hjulpet kulturskolen til å jobbe på tvers av fagfeltene.

– Det handler litt om hele innretningen. Hvordan vi velger å bruke ressursene, forteller Aas.

Halvor Holm tror de fleste opplever en høgere aktivitet enn noensinne i kulturskolen.

– Den nye barne- og ungdomsplanen til Molde kommune kom parallelt med byggingen her. Vi har siden vært opptatt av bredden i tilbudet, og at vi skal gjøre terskelen til å bli med lavest mulig. Derfor er nok også elevtallsutviklingen litt vanskelig. Vi styrer ressursene annerledes, og det er nok flere som bruker kulturskolen nå enn tidligere, sier Holm.

Syngende kommune

Foran skoleåret er det mye spennende på gang, lover de ansatte ved kulturskolen. Blant de største prosjektene er arbeidet med den syngende nye Molde kommune. Her skal kulturskolen blant annet bidra til en enklere overgang fra barnehage til skole i hele kommunen.

– Det er et ellevilt prosjekt.Vi skal starte et kor for 30 barnehager og samtlige grunnskoler i Molde, Nesset og Midsund kommune. Vi begynner rundt juletider og reiser rundt med musikkpedagog og band hvor barnehagebarn og førsteklassinger får øve på sin skole. Det hele skal munne ut i et evenement som vi enda ikke har landet, men da skal alle 700 samles til en framføring. Noe tilsvarende har blitt gjort i Kongsberg og der har de lykkes med dette, sier Cesilie Torheim.

Alle tre kommunene i den nye Molde kommune er inne i prosjektet. Og arbeidet med hvordan kulturskolen skal se ut i den nye storkommunen, er i gang.

– Akkurat nå er det litt på vent, og vi venter på å få høre hvilken prosess vi skal kjøre. Men vi er allerede enige om at det skal være én felles kulturskole og 1. januar 2020 skal det være på plass. Det er tidlig i prosessen, men vi tenker at kompetansen i utgangspunktet skal være samlet, forteller Ingvild Aas.

Distanseundervisning

Et annet prosjekt som kan hjelpe i den nye kommunen, er å komme i gang med distanseundervisning.

– Vi har fått noen prosjektpenger til å se på mulighetene rundt distanseundervisning. Å bruke slikt er jo ikke noe nytt, men spørsmålet er om man kan bruke det samme i kulturskolen med tanke på pedagogikk. Målet er jo at danseundervisningen skal være like god i Eikesdalen som i Molde. Men det skal heller ikke være slik at barna i Eikesdalen bare skal stå foran en skjerm. Vi er jo en stor familie som jobber med det her, så noe vettugt skal vi vel få til, sier Halvor Holm.

Jazzlinje

Landslinja for jazz er også på plass til høsten.

– Det er to som har fått plass her, og det er blitt en veldig god avtale mellom Molde videregående skole, NTNU i Trondheim og oss på kulturskolen. Samarbeidet med NTNU er svært viktig, og får nok gjort linja kjent i de riktige kretsene. Erling Aksdal har fulgt opp prosjektet fra første stund, og det er kompetanseutviklende for oss som jobber her. Jeg er sikker på at det blir oppsving her i neste runde, sier Holm.

Midler fra fylket

Kulturskolen har også fått midler fra Møre og Romsdal fylke rettet mot inkluderingsarbeid.

– Vi jobber med kultursekkverksted for innføringsklassene i skolene. Dessuten satser vi på UKM for å få med nye innbyggere der. Vi har jobbet med dette i noen år allerede, og det blir en videreutvikling av jobben vi har gjort så langt, sier Rakel Hoem Rinde.

– Vi er utrolig heldige

Samarbeidet med de andre kulturinstitusjonene er gull verdt for kulturskolen.

– Vi jobber godt med alle og jeg tror alle tjener på det, forteller Aas.

Nå gleder de seg bare til å komme i gang med året.

– Det aller viktigste arbeidet er det daglige virket. Vi får til så mye mer når vi har dette huset. Vi skal være en inspirator, og er utrolig heldige som får lov til å legge til rette for ungdom, avslutter Ingvild Aas.