Det opplyser konserndirektør for forretningsutvikling, Knut Stefanussen, i Axess.

Axess hadde i 2017 en omsetning på 431 millioner kr, mot 290 millioner kr året før.

– Vi har hatt en svært god finansiell utvikling både på omsetning og resultat hittil i 2018. 2017 ble et helt fantastisk år, med nesten 50 prosent vekst på topplinja. Veksten har fortsatt i år. Sammenliknet med samme tidsrom i fjor, er vi opp rundt 30 prosent. Omsetningen blir i alle fall over en halv milliard kr i år, sier Knut Stefanussen.

– Bunnlinja følger etter. Med 90 prosent sikkerhet kan jeg si at resultatet i år blir enda bedre enn 2017, sier Knut Stefanussen.

Rekordåret for Axess omsetningsmessig var 2014, med 574 millioner kr.

Snudde minus til pluss

Axess ble i likhet med andre aktører i bransjen hardt rammet av oljeprisfallet, og fikk i 2015 et underskudd på 36 millioner kr før skatt.

– Oppsummert har vi de tre siste åra kuttet kostnader, men bevart eksisterende kontorer og tjenester, ekspandert internasjonalt med etableringer i Ghana, Sør-Afrika, Storbritannia og India, økt investeringene på innovasjon og digitale tjenesteleve- ranser – og snudd fra minus til pluss på bunnlinja, sier Knut Stefanussen. Nå oppretter Axess kontor i Dubai, hvor store riggrederier er etablert.

230 ansatte

Axess er et internasjonalt selskap, med kontor spredt over hele verden. Axess Gruppen har nå totalt 230 ansatte, hvorav 125 i Norge og 70 i Molde. Strukturingeniør Kristine Klungerbo sier de nå har behov for flere medarbeidere.

Når det gjelder utviklingen i markedene, sier Knut Stefanussen at Norge kommer sterkt. Internasjonalt fortsetter den positive utviklingen. Men det er redusert omsetning i nybyggmarkedet i Asia.

15 millioner kr til digitalisering

Han hevder Axess er verdens mest konkurransedyktige selskap innenfor inspeksjon og integritetsstyring, kran og løfterelatert engineering og produktutvikling. Axess har satset sterkt på digitalisering, og innført begrepet «den digitale inspektør». For 2018 har Axess et budsjett på 15 millioner kr til digitalisering. Satsinga og pådraget vil fortsette.

– I felt samler vi store mengder tilstandsdata og historikk. Tidligere ble dette samlet i officeprogramvare. De siste årene er alt dette digitalisert. Det øker effektiviteten i arbeidsutførelsen med 20–40 prosent, og gir oss og våre kunder mye bedre oversikt over arbeidet som er utført – samt at data kan brukes i videre analyser for optimalisering og forbedring. IT-selskapet Axbit, hvor Axess eier 51 prosent, har gjort en veldig god jobb her, sier Knut Stefanussen.

Han forteller at kundedrevet utvikling vil stå enda sterkere i fokus framover, og peker som eksempel på at Axess nå sammen med en global olje- og gassaktør utvikler software som skal redusere fallende gjenstander.

Han framholder at nøkkelen til suksess er å la effektive løsninger og forbedringer komme kundene til gode.

– All kostnadsreduksjon og forbedring vi leverer til våre kunder, er til vårt beste i det lange løp. Klarer vi å levere full effekt av våre tjenester og samtidig halvere kostnaden, betyr det en kortsiktig reduksjon i våre inntekter. Men det betyr enormt mye for vår konkurransekraft i det globale olje- og gassmarkedet, sier Knut Stefanussen.