VEBLUNGSNES: – Svingen på Veblungsnes er ett av de vanskeligste punktene på europaveg 136. Vegen er smal, kurvaturen krevende og der er flere avkjøringer like før og like etter svingen. For å bedre trafikksikkerheten må trafikken på E136 føres på en annen måte gjennom Veblungsnes, sier seniorrådgiver Håvard Austvik ved Statens vegvesen Region Midt til Romsdals Budstikke.

Betongtunnel senkes i terrenget

Løsningen er å bygge en miljøtunnel gjennom Veblungsnes. Tunnelen Vegvesenet ser for seg, er nokså lik betongtunnelen som nå bygges ved Fantebrauta i Romsdalen, ei mils veg fra Åndalsnes.

Tunnelen er planlagt å gå i rett linje fra området ved Grytten kirke på Veblungsnes gjennom området der det har vært masseuttak, og med utløp ikke langt inna inngangen til Innfjordstunnelen. Tunnelen er tenkt lagt lavt i terrenget. Byggegropa vil trolig ligge fem til sju meter under dagens terrengnivå.

– Vi jobber med å finne tekniske løsninger som er akseptable både for beboerne på Veblungsnes og for trafikantene, sier Håvard Austvik.

Kan hente penger fra Romsdalen

Flaskehalsen gjennom Veblungsnes har fått Stortinget til å nevne dette trafikksikkerhetstiltaket spesielt. Stortinget har bedt Statens vegvesen se om det er mulig å spare penger på det neste store vegprosjektet gjennom Romsdalen, Marstein-Flatmark og Rødstøl-Stuguflåten, og bruke noe av pengene på å bli kvitt hårnålssvingen på Veblungsnes.

– Er det mulig å bygge miljøtunnelen gjennom Veblungsnes uten å kreve inn bompenger?

– Det er i så fall en beslutning politikerne må ta. I planene er det lagt inn at staten betaler 40 millioner kroner, brukerne 160 millioner kroner i form av bompenger. Så vil det vise seg hvor mye vi kan spare på vegprosjektene i Romsdalen, slik at statens andel på Veblungsnes kan bli mer enn 40 millioner kroner, forklarer Håvard Austvik.

En 10'er i bompenger?

– Vil bilistene måtte betale 10–20 kroner for å bruke nyvegen gjennom Veblungsnes når den står ferdig?

– Ja, beløpet som er vanlig, ligger i størrelsesorden 10 til 20 kroner per passering.

– Hvor raskt kan dere komme i gang med byggingen av miljøtunnelen på Veblungsnes?

– Det jobbes for tida med reguleringsplan for prosjektet. Reguleringsplanen kan være ferdig mot slutten av 2019. Så skal prosjektet gjennom ekstern kvalitetssikring. Det tar gjerne et halvt års tid. Parallelt kan Rauma kommune og fylkestinget vedta bompengefinansiering og sende søknad til Stortinget om å få kreve inn bompenger. Går alt på skinner, kan vi få byggestart i 2021, med en byggetid på rundt to år, forklarer Austvik.

– Trafikantene kan få ny og bedre veg gjennom Veblungsnes i 2023-2024?

– Det er mulig. Framdrifta avhenger av når oppstart av anleggsarbeidet skjer, sier Håvard Austvik.

Vegvesenet har avdekket at det er områder med kvikkleire på Veblungsnes. Å få stabilisert massene der tunnelen skal bygges, er ett av usikkerhetsmomentene i dag.

Det store veganlegget i Romsdalen skal etter planen påbegynnes om to år.

Politikerne har bestilt ny veg: En rekke politikere har vært på befaring og sett at Veblungsnes-svingen er ett av de farligste punktene på E136 som kalles Eksportvegen. Foto: RICHARD NERGAARD