– Jeg har bedt om et møte med Ketil Solvik-Olsen. I tillegg til Samferdselsdepartementet ønsker jeg også at Kommunaldepartementet og Finansdepartementet er representert på møtet. Det vil bli holdt i Oslo i slutten av august, sier Jon Aasen til Romsdals Budstikke.

Tema for møtet er statens bidrag til Nordøyvegen. Fra før er det lagt inn at ferjesubsidier skal inn som en viktig del av finansieringen. Nå vil det samtidig bli diskutert om også nedbetalingstida for bomvegprosjektet kan forlenges til 40 år, ikke 20 år som er det normale.

– Hva kan vi klare?

– Fylkeskommunen er kommet i en vanskelig situasjon. En kostnadsøkning på en milliard kroner i forhold til det vi gikk ut fra er veldig mye penger. Spørsmålet nå er hva kan vi klare. Holdningen i fylkestinget er at Nordøyvegen skal bygges, samtidig er det alltid en risiko for at prosjektet kan ryke dersom vi ikke klarer finansieringen, sier Jon Aasen til Romsdals Budstikke.

Som fylkesordfører har han fått mange henvendelser fra folk på Nordøyane. Meldingen er entydig: Ikke stopp Nordøyvegen.

Enorme summer

Da de voldsomme overskridelsene ble kjent etter anbudsåpning, innstilte fylkesrådmann Ottar Guttelvik på å avlyse anbudet og eventuelt ta en ny anbudsutlysning etter at fylkestinget har behandlet saka på nytt. Dette ville ikke fylkesutvalget være med på der og da, og saka ble trukket på møtet tidligere denne måneden. Dermed kommer saka opp igjen i fylkestinget til høsten.

Klare svar

– Da må vi ha et klart svar fra staten hva de kan bidra med. Og dette må være en svar med to strek under, klart og entydig, understreker Jon Aasen.

Etter at de store overskridelsene ble kjent, har krefter på Sunnmøre engasjert seg for å bidra til at prosjektet ikke stopper opp. Hvor mye dette kan dreie seg, er ikke kjent i detalj.

– Over ferien vil jeg også ha et møte med nye Ålesund kommune for å undersøke hva de kan bidra med, sier Jon Aasen.

Jon Aasen håper på drahjelp fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Olav Skjegstad