Den norske duoen Bel Canto, bestående av tromsøværingene Anneli Drecker og Nils Johansen, var et av de friskeste pustene i norsk musikkbransje på 90-tallet. Men etter sjette albumet «Dorothy’s Victory» i 2002 tok bandet pause. Etter gjenforeningskonserten på Øya-festivalen i fjor blir det derimot en rekke konserter i sommer.

– Konserten på Øya var fantastisk, sier Anneli til oss på telefon fra Tromsø.

– Vi følte at dersom den ikke fungerte, så var det ikke noe framtid for bandet. Så vi øvde sykt mye. Siden det begynte å pøsregne var teltet stappfullt, så det ble kjempesuksess, ha ha.

Samboer fra Molde

Anneli ga ut fire soloalbum i årene etter Bel Canto ble lagt i ro og hun turnerte og spilte inn musikk med både A-ha og Röyksopp, samt var dommer i Idol. Hun fikk seg også samboer som vokste opp i Molde. Han heter Jon Marius Aareskjold og er produsent for både norske og internasjonale superstjerner som Beyoncé og Rihanna. I tillegg jobber han på Annelis utgivelser.

– Jon Marius sier at Beyoncé er enklere å samarbeide med enn deg?

– Ha ha. Han kan kanskje være litt mer direkte med meg. Men det fine med å jobbe sammen med ham er at vi begge er perfeksjonister. Dersom den ene ikke er fornøyd, så stoler vi på hverandres vurdering. Så vi forsterker hverandre. Og når vi kommer hjem legger vi jobben bak oss.

Som en black metal-vokalist

Akkurat som samboeren er Anneli ansatt ved både Universitetet i Tromsø og Universitetet i Rogaland. De siste årene har hun drevet forskning på ursangstemmen. I løpet av disse årene ga hun også ut to album med engelske oversettelser av den nord-norske forfatteren Avid Hanssens tekster. Deler av forskningen hennes fikk innflytelse på noe av dette materialet.

– På noen sanger synger jeg på måter jeg aldri hadde gjort før. Blant annet «growler» jeg, nesten som black metal-vokalister gjør. Og så joiker jeg på noen spor. Det er ikke bare det at jeg skal forske på stemmen min, men at jeg skal dra inn andre kulturelle musikalske uttrykk. Stemmen min har også forandret seg, så musikken jeg lager må komme naturlig ut fra måten jeg synger på nå. For eksempel har jeg nylig laget en ny joik, så nå må jeg finne ut hva jeg skal bruke den til. Skal jeg gjøre den solo? Skal jeg ta den med til Bel Canto?

Midt på svarte natta

For sommeren og deler av høsten er satt av til Bel Canto. Bandet ble dannet på slutten av 80-tallet av Anneli, Nils Johansen og Geir Jenssen. De dro til Belgia og fikk kontrakt med Crammed Discs. Det blitt oppmerksomhet rundt de to første platene, men det store gjennombruddet uteble.

– Vi var alle frustrerte, og jeg kan høre det på syngingen min. Ikke minst var det ironisk å jobbe i et studio i Brüssel kalt Daylight studio, mens vi fikk kun bruke det midt på natta.

Under promoteringen av andrealbumet, «Birds of Pasage» ble det klart at Nils og Anneli ville gå helt andre veier enn Geir Jenssen. De skilte lag, og Jenssen startet enmannsprosjektet Biosphere, som ble genierklært internasjonalt. Han spilte på Moldejazz i 2010 med Nils Petter Molvær på «På Break of Day.»

Blir lege

– Nils og jeg flyttet til Oslo, og Nils tok opp fag på nytt igjen fra videregående mens jeg tok kunstfag. På kveldene jobbet vi med musikk.

Resultatet ble albumet «Shimmering Warm and Bright,» med hitsingler og topp 10-plassering på VG-lista. Oppfølgeralbumet, «Magic Box» gikk helt til førsteplass og selv om det store gjennombruddet i utlandet lot vente på seg, ble det likevel en del turnering i en del land hvor de hadde et trofast publikum.

– Vi falt litt mellom to stoler, sier Anneli i dag.

– Vi var for mainstream til å være alternative, men samtidig for alternative til å være mainstream.

Andreperson i bandet, Nils kan ikke snakke med oss i dag for han er i innspurten på utdannelsen sin for å bli lege!

– Det er som på 90-tallet. Begge to går på skole og på kvelden lager vi nye låter til Bel Canto. Vi må bare bli ferdig med utdannelsen vår først, ha ha!

– Har dere et større publikum i dag enn den gang da?

– Det som er interessant er at generasjonen etter oss liker mye gammel musikk, takket være strømming. Datteren min fikk for noen år siden et kick på The Cure, og hun ante jo ikke at de i dag er gamle gubber, ha ha. Og jeg har opplevd at studentene mine ikke aner hvem jeg er, og så har noen fortalt dem at det er jeg som synger en låt som de kanskje liker. Og blant yngre artister i dag er jo vintage in.

Drømte om 22. juli

Anneli har opptrådt på Moldejazz før. I 1997 da hun var en del av vokalistene som Bugge Wesseltoft brukte på noe som ble kalt «Funky Happening.»

– Jeg følte meg totalt ute av mitt element med jazzakkorder, ha ha. Men jeg sang jo med Simone Eriksrud (D’Sound) og hun er jo fantastisk. Og så ble jeg kjent med Sven Persson, som har kjørt lyd for meg siden den gang.

22. juli 2011 sitter Anneli Drecker backstage på Romsdalsmuseet med Röyksopp, som hun skal opptre med. Sinnead O’Connor er ferdig og Jarle Bernhoft står på scenen. Det er da det blir endelig klart hva terroristen Anders Behring Breivik har gjort.

– Det var en helt forferdelig nedtrykt stemning bak scenen. Vi var alle i sjokk og på gråten, og da Moldejazz sa at vi måtte avlyse var vi helt enige. Ingen av oss hadde nok klart å opptre uansett.

– Du har tidligere fortalt i et intervju at du hadde drømt at dette skulle skje?

– Du har hørt det, ja. Jeg vil egentlig ikke si så mye om akkurat det. Det jeg kan si er at jeg tror mange kan drømme slikt før katastrofer. En ting jeg husker er at VG, eller kanskje det var på TV, zoomet inn på en blomsterbukett i blomsterhavet, hvor det stod: «Beklager at jeg ikke sa ifra».

Håp for 40-åringer

– Over til noe hyggeligere. Hva kan publikum forvente seg av Bel Canto i Alexandraparken?

– Et band som har øvd mye, som er sultne og som vil spille de gamle låtene våre, noen i litt ny drakt. Og publikum er jo like gamle som oss, ha ha! Nei, vi har som vi snakket om tidligere en del unge som har kommet med etter hvert. Spesielt barn elsker låter som «Spiderdust.» Og det er litt godt å vise de yngre kvinnelige artistene at det går også an for dem å ha en karriere etter 40.

– Ja, Kari Bremnes har jo i en alder av 62 et større publikum enn noensinne.

– Ja, men hun holder seg jo så jævla godt da! Hun er en av mine store helter, med fantastisk musikk og tekster. Og på toppen av det hele blir hun jo bare penere med årene, mens jeg ber lysmannen om minst mulig lys på scena, ha ha!

BEL CANTO HØRER DU PÅ JAZZVORSPIEL I ALEXANDRAPARKEN LØRDAG 14. JULI FRA KL. 18.00.