AUKRA: Det er med basis i nye beregninger WWF har foretatt, fondet mener staten kan bli påført et slikt tap.

– Den totale regningen etter utbyggingen av Polarled er på nesten 24 milliarder kr. Gjennom skattesystemet har staten dekket store deler av investeringen. Nå ser vi at gassmengdene som går gjennom røret ikke er store nok til å dekke kostnadene ved prosjektet, sier generalsekretær Bård Vegar Solhjell i WWF. Han påpeker at flere mulige prosjekter som kunne ha koblet seg til Polarled, er skrinlagt.

– Prisen har blitt forsvart med at flere gassfelt skal kobles på etter hvert. Nå er to av disse «tilleggsfeltene» lagt på is, nærmere bestemt Kristin og Linnorm. Dermed ligger det foreløpig an til at røret blir mindre brukt enn opprinnelig planlagt, sier Bård Vegar Solhjell.

Professor ikke enig

Professor i petroleumsøkonomi ved Universitetet i Stavanger, Petter Osmundsen, mener nytten av Polarled strekker seg lenger enn det WWF har tatt med i sitt regnestykke, ettersom nye funn i området kan benytte seg av «gassmotorveien» som allerede er bygd.

WWF har regnet som om kun felt som er vedtatt utbygd, det vil si Aasta Hansteen og Dvalin, kommer til å benytte seg av Polarled. Men allerede i dag finnes det flere funn som er aktuelle for utbygging om noen år.

– Det samfunnsøkonomiske her tror jeg er trygt, selv som selskapsøkonomien på kort sikt kanskje ikke er så god, sier Petter Osmundsen til NRK.

– Åpner for større aktivitet

Styreleder Bernhard Riksfjord og prosjektleder Alf Reistad i Gassknutepunkt Nyhamna, som har vært pådrivere for å få på plass Polarled og utvikle Nyhamna til et gassknutepunkt for Norskehavet, er kritiske til argumentasjonen til WWF.

– Isolert sett kan et enkelt prosjekt ha dårlig lønnsomhet, men totalt sett er vår velstand kommet som et resultat av olje- og gassvirksomheten på sokkelen, sier Bernhard Riksfjord.

Prosjektleder Alf Reistad tilføyer at Ormen Lange alene allerede har tilført den norske statskassa godt over 350 milliarder kroner siden oppstarten i 2007.

– Polarled er en strategisk satsing som åpner for større aktivitet i Norskehavet, et område som mange petroleumsselskap ser på med stor interesse. På sikt kan det også bli aktuelt å koble nye felt i Barentshavet til Polarled og Nyhamna, sier Alf Reistad.

78 prosent skatt

Bård Vegar Solhjell er svært kritisk til at staten «subsidierer» olje- og gassnæringen gjennom petroleumsskatteregimet.

– Det er riktig at næringen nyter godt av skatteregimet i forbindelse med leting og utbygging, men samtidig betaler de 78 prosent skatt, sier Alf Reistad.

– I forbindelse med Gassknutepunkt Nyhamna sin Rundebordskonferanse i fjor sommer uttalte den britiske ambassadøren Sarah Gillet at Gassen som transporteres gjennom rørledninga fra Nyhamna til Easington i Storbritannia, blir bare viktigere og viktigere for britenes energiforsyning, sier Alf Reistad.

Under Rundebordskonferansen 2018, som den 18. juli samler en rekke sentrale aktører med olje- og energiminister Terje Søviknes i spissen, vil en diskutere framtiden for norsk gasseksport. Paal Frisvold, som i dag jobber for Norsk Industri Brussel, har tidligere blant annet hatt en sentral rolle i Bellona, sier Alf Reistad.

Bernhard Riksfjord ser en stor framtid for gassaktiviteten på Nyhamna.

– Jeg er overbevist om at Aasta Hansteen og Dvalin er bare starten på gasstransporten fra Norskehavet gjennom Polarled til Nyhamna og videre ut i Europa. sier Bernhard Riksfjord.