– Det er helt naturlig at Solvik-Olsen forholder seg til Nasjonal Transportplan som er vedtatt i Stortinget. Hvis ikke må han jo gå av, sier Sve.

Frp’s fylkesleder prioriterte skytterstevner med familien framfor å møte statsråden under det tre dager lange fylkesbesøket denne helga.

Men at Frp’s samferdselsminister forholder seg til NTP, betyr ikke på noen måte at kampen er over for Sve.

– Når arbeidet med revideringen av Nasjonal Transportplan (NTP) begynner, vil spørsmålet om ny teknologi og kostnadskutt kom inn for fullt, mener Sve.

NTP gjelder i 12 år, fra 2018 – 2029, men skal revideres hvert fjerde år.

– Revideringen av NTP starter for fullt i 2019 og da vi alle partier bli nødt til å vurdere alle prosjekt i NTP på nytt. Nye ideer, ny teknolog og nye måter å kutte kostnader på vil komme for fullt. Det vil tvinge seg fram ikke minst på grunn av de enorme kostnadsoverskridelsene vi har sett på Nordøyvegen gen her i Møre og Romsdal, sier Sve, som vil ha flytebru over Romsdalsfjorden framfor tunell under den.

– Kostnadene må ned, da er det umulig å ikke vurdere flytebru, og andre nye teknologiske muligheter nå revideringen starter, sier Sve.