MOLDE: Det viser Romsdals Budstikkes oversikt over bru- og tunnelprosjektene som er realisert i statlig eller fylkeskommunal regi i Møre og Romsdal fra 1985 fram til i dag.

Flere og større prosjekt.

Prosjektene som er realisert på Nordmøre og Sunnmøre i dette tidsrommet er langt flere – noen av dem også vesentlig større – enn de som er realisert i Romsdal.

Romsdal har i denne perioden fått Fannefjordtunnelen, Måndalen/Innfjorden-tunnelene, Haukebø-tunnelene og Tresfjordbrua med Vågstranda-tunnelen. Haukebø-tunnelene ble for øvrig delvis finansiert av GassROR IKS med eiendomsskattemidler fra Nyhamna. Skrøotunnelen mellom Meisalstranda og Jordalsgrenda, deler Romsdal med Nordmøre.

Tussentunnelen og Eikesdalsvegen er ikke tatt med i oversikten, fordi Tussentunnelen ble bygd i privat regi og Eikesdalsvegen bygd av Nesset kommune for midler gitt som kompensasjon i forbindelse med kraftutbygging.

Krifast et gigantprosjekt

På Nordmøre innledet Atlanterhavsveien mellom Eide og Averøy, som ble åpnet i 1989, en epoke med bygging av en rekke bru- og tunnelprosjekt.

Krifast, som ble åpnet i 1992, var et gigantprosjekt med den undersjøiske Freifjordtunnelen fra Bergsøya til Kristiansund, Gjemnessundbrua og Bergsøysundbrua. Krifasttunnelen var den gang verdens lengste undersjøiske tunnel. Bergsøysundbrua var vardens lengste flytebru uten sidestag. Og Gjemnessundbrua var Norges lengste hengebru.

På Nordmøre fulgte deretter Øksendalstunnelen, bru- og vegforbindelsen over Imarsundet mellom Tustna og Aure, Oppdølsstrandatunnelen mellom Sunndalsøra og Ålvundeid og den undersjøiske Atlanterhavstunnelen mellom Kristiansund og Averøy.

Sunnmøre

På Sunnmøre åpnet Ålesundstunnelene, som også var et gigantprosjekt, i 1987. Det var riktignok i utgangspunktet er privat prosjekt, men det offentlige måtte ta over da prosjektet havarerte økonomisk.

Seinere har Sunnmøre fått Eiksundsambandet, som også var et gigantprosjekt, med en lang undrersjøsik tunnel, bru og tre tunneler på land. Videre har Sunnmøre fått Kvivsvegen mellom Volda og Hornindal, nye lange tunneler mellom Stranda og Hellesylt og mellom Stordal og Sjøholt. Og aller sist vedtok fylkestingetsom kjent å bygge Nordøyvegen – som nå henger i en tynn tråd på grunn av enorme kostnadsoverskridelser.

– Vår tur, sier Riksfjord

Aukraordfører Bernhard Riksfjord (A) sier det ikke er noen tvil om at Romsdal har vært taperen i kampen om nye bru- og tunnelprosjekt i Møre og Romsdal.

– Derfor er det, etter flere tiårs venting, nå vår tur med Møreaksen, sier Bernhard Riksfjord.

Når Romsdal har kommet dårlig ut i forhold til Sunnmøre og Nordmøre, mener han det henger noe sammen med mangel på sterke samferdselspolitikere på fylkesplan fra Romsdal opp gjennom åra.

– Vi har ikke hatt samferdselspolitikere som har vært dyktige nok og frontet Romsdal, slik Nordmøre hatt med Iver Nordseth (V) og Sunnmøre med Oddbjørn Vatne (Sp) og Frank Sve (FrP), sier Bernhard Riksfjord.

– Oversikten viser hvilke prosjekter som har kommet i de ulike delene av fylket, og hror lite som har kommet i Romsdal. Jeg kan ikke med min beste vilje ikke skjønne at det da skal være Møreaksen og Romsdal sin tur. Det har også fylkestinget og alle aktuelle kommuner rundt sagt og vedtatt, sier Bernhard Riksfjord.

– Det er nå vår tur med Møreaksen, som har ventet i flere tiår, sier Aukra-ordfører Bernhard Riksfjord. Foto: Agnar Gjendem
Møreaksen er det første fjordkryssingsprosjektet som blir realisert på E39 i Møre og Romsdal, og ligger inne i Nasjonal transportplan. Foto: Illustrasjon: Statens vegvesen