MOLDE: Reiselivet er satsingsområde for næringslivet og kommunene Nesset, Midsund, Aukra og Molde. I april ble utkastet til reiselivsplan for åra fram til 2030 presentert. Nå er man i gang med å ansette salgssjef for å kapre flere kurs, konferanser og events til Molde.

Ønsker internasjonale kurs

– Vi skal jobbe inn mot både nasjonale og internasjonale kurs og konferanser for å få lagt flere av disse til Molde. Vi ser at for eksempel bilprodusentene legger produktlanseringer til attraktive steder. Det er et marked også vi ønsker å ha attraktive tilbud for, sier daglig leder Britt Flo i Molde Næringsforum til Romsdals Budstikke. Hun er koordinator og leder for reiselivsprosjektet.

Reiselivet skaper verdier

Romsdals Budstikke omtalte i april i år masterplanen som er laget for reiselivsnæringen i den nye storkommunen Molde.

– Målet er at verdiskapingen i reiselivet i 2030 er på 800 mill. kroner – en dobling fra 2015. Dette vil øke antall ansatte fra 822 til om lag 1.600 i perioden, opplyste Børre Berglund som er engasjert for å lage den nye reiselivsplana.

Det forutsetter en årlig vekst på 4,5 prosent. Prognosen ligger imidlertid på 3 prosent. Dermed skal noe markedsandel tas fra andre regioner.

– Reiselivet har et stort potensial i området vårt. Vi har ikke hatt en så stor og samla satsing tidligere. Vi ønsker å hente mer ut av markedet i form av verdiskaping og arbeidsplasser. Reiselivsnæringen kan man ikke flagge ut, den er stedbunden. Det kreves også at kommunene er med på tilretteleggingen, sier Britt Flo.

Nye gjester i tusentall

Kurs- og konferansemarkedet er viktig for hotellnæringen.

– I fjor hadde Molde 16.700 overnattingsdøgn knyttet til kurs- og konferanser. Vi har ambisjoner om å øke antall gjester betraktelig, sier hun.

I det praktiske arbeidet for å selge Molde-regionen som kurs- og konferansemål skal det ansettes salgssjef. Interesser for jobben har vært stor.

– Vi starter den første runden med intervju tirsdag 19. juni. Seinere i høst skal det ansattes medarbeider som skal jobbe med å utvikle konkrete reiselivsprodukt.

Legger millioner i potten

– Hvor mye penger satses det på prosjektet?

– Budsjettet er på seks millioner kroner, og skal etter planen økes til sju millioner kroner i første omgang, opplyser Britt Flo.

Styringsgruppa for reiselivsprosjektet består av: Torgeir Dahl, Molde kommune, leder. Erik Berg, Classic Norway, Henriette Kitel, Thon Hotel Moldefjord, Kolbjørn Stølen, Midsundtrappene, Rolf Jonas Hurlen, Nesset kommune, Torunn Dyrkorn, Visit Nordmøre og Romsdal. Arnt E. Sommerlund, Aukra næringsforum og Britt Flo, MNF, koordinator og prosjektleder.