I helga syklet Halkjelsvik mutters alene mellom de to byene. Eller solo som det heter innenfor idrettsterminologien.

Mannen som syklet sin første styrkeprøve som 60-åring, hadde planer om en ny tur til hovedstaden i fjor. Energiske Jon Inge var godt i gang med sykkelturen sørover da han fikk trøbbel med girene. Etter en lang stopp på Dombås, forsto veteranen at det ikke var mulig å fullføre. Han reiste heim til Molde og bestemte seg for å gjøre et nytt forsøk i 2018.

– Jeg har tatt mine forholdsregler og er bedre rustet denne gangen, sa Jon Inge og viste oss sykkelen.

Den var «polstret» med sykkelslanger og nødvendig utstyr slik at sliteren kunne komme seg gjennom en punktering eller to.

Han hadde også hyret inn en av sønnene til å kjøre følgebil slik at det var en del reserveutstyr i umiddelbar nærhet. Halkjelsvik så helst at det ikke ble bruk for noe som helst av dette, ettersom han var fast bestemt på å klare det denne gangen.

Blir inspirert av naturen

Jon Inge Halkjelsvik hadde bestemt seg for å benytte seg av den individuelle starten sent fredag kveld. Det nærmet seg midnatt i den trønderske hovedstaden da han tok fatt på de 543 kilometerne.

Moldenseren møtte feststemte trøndere i det han tråkket seg ut av byen og vendte blikket mot Oppdal, Hjerkinn, Dombås, Lillehammer, Gjøvik og andre steder. Han skulle sykle en distanse som de aller fleste kvier seg for å tilbakelegge med bil.

– Jeg var mentalt forberedt på at det ville bli langt og for så vidt smertefullt. Men jeg lar meg inspirere av den norske naturen. Både på treningsturene og i styrkeprøven. Det er som om du ser levende bilder når du tråkker deg opp Drivdalen, opp mot Hjerkinn og over Dovre-platået.

– Jeg får aldri nok av den flotte naturen. Du får på en måte faglig påfyll, sa Halkjelsvik, som på sin ferd ble hentet inn av en og annen.  På samme måte som han syklet forbi noen.

To netter på sykkelsetet

Jon Inge Halkjelsvik hadde tilbrakt 31 timer og to netter på sykkelsetet da han endelig kunne sette fra seg sykkelen på Valle Hovin. Den siste natta ble tøff ettersom nattemørket hadde senket seg over Østlandet da han tråkket seg inn i det området.

En kombinasjon av mørke, regn og stor trafikk førte til at det var en lettet romsdaling som satte sluttstrek for over 54 mils sykling.

– Det er trafikken som er det verste med styrkeprøven. Selv om jeg denne gangen praktisk talt hadde motvind fra start til mål. Verst var det nok det nok over Dovre hvor det var åtte-ni sekundmeter, sa hardhausen som syklet mange mil mellom hvitstripa på veien og autovernet. Det fordi han følte seg utrygg i forhold til alle bilene som raste forbi i stor fart.