– Nå må vi vise at vi evner å gjennomføre det vi sier vi skal gjøre, sa moldeordfører Torgeir Dahl (H).

Ferjepassasjerene må belage seg på økning i billettprisen når klimavennlige ferger settes i trafikk de kommende åra. Fylkestinget vedtok mandag å øke takstene på alle fylkeskommunale ferjesamband når de går over på bruttokontrakt.

Økningen vil bli på over 10 prosent for en vanlig reisende.

Store økninger

Nye anbud med utslippsfrie ferjer betyr at fylkeskommunen får store økninger på drifta når de nye ferjeanbudene starter opp.

I tillegg til økte kostnader til drift, må fylkeskommunen også ut med investeringer på 1,4 milliarder kroner på ferjekaiene. Fylkesrådmannen mener derfor det ikke er noen veg utenom å øke takstene og redusere rabatten fra 50 til 45 prosent.

Særlig pendlere og næringsliv ville merke konsekvensene av mindre rabatter.

– For en trailer vil det bli en økning på 18-20 prosent. Det kommer på toppen av  ventetidsutgifter og bomutgifter. Det er mye, mente Iver Nordseth (V).

– Paradoks

Fylkestinget stemte for takstøkningen. Men forslaget om å redusere rabattordningen – som ville gitt 30 millioner kroner i inntekter – fikk bare Høyres stemmer.

Torgeir Dahl (H) mener det illustrerer  fylkestingets manglende evne til å gjøre nødvendige grep for å redusere utgiftene – til tross for all enighet om at det er økonomisk krise og kostnadene må ned.

– Det er et fantastisk paradoks at vi velger å fraskrive oss muligheten til å styrke driftsresultatet med 30 millioner. Nå må vi vise at vi evner å gjennomføre i tråd med den forståelsen vi sier vi har av den økonomiske situasjonen, sa Dahl.

– Usosial

Roger Magne Osen fra Ap mener takstøkningen på to takstsoner vil ha en usosial effekt fordi mange ikke har råd til å kjøpe verdikort til over 3000 kroner. Osen foreslo derfor å be  fylkesrådmannen utrede muligheten for å fylle opp kortet med et mindre beløp.

Forslaget ble enstemmig vedtatt.