- Det er realistisk å tro at med stortingsflertallet sin instruering av regjeringa når det gjelder oppgavefordeling i regionreformen er det svært realistisk at vi får nye oppgaver, sa Aasen i sin tale da Fylkestinget åpnet i Ulsteinvik i dag.

- Konsekvensen av dette er at vi blir mer relevante for innbyggerne våre. I dag er vi i stor grad leverandør av tjenester innenfor samferdsel og videregående skole. For folk flest går de andre oppgavene under radaren.

Forventer mye

Til Romsdals Budstikke sier Aasen at han forventer at fylkeskommunen i framtiden får mye mer ansvar enn i dag.

- Jeg forventer mye mer ansvar, blant annet innen landbruk, arealdisponering, kulturhusutbygging. Det er allerede avgjort at vi får et Statens vegvesen fylke. Og jeg regner med at vi får et større ansvar for gang- og sykkelveger, og sannsynligvis et større ansvar for fergetrafikken.

- Vil du ha så mange nye oppgaver når fylkesøkonomien er så presset som den er?

- Ja, jeg vil ha dem, men selvsagt under den klare forutsetning at det følger finansiering med. Det er helt klart, sier Aasen, og legger til at det ikke er noe selvfølge.

- Når du handler med staten må du regne med å bli lurt på vekta.

Må bruke mer tid

Fylkeskommunens anstrengte økonomi var et stort tema i Asen sin tale.

- Vi har lite å tære på. Tjenesteproduksjonen vår er i største laget i forhold til vår økonomiske evne. I klar tekst betyr det at budsjetta må ned, både drift og investering, sa Aasen i talen.

- Det finnes ingen veg utenom. At vi i tillegg har fått ei solid overraskelse når vi ser spriket mellom stipulert nivå på kostnaden med Nordøyvegen og det anbudssummen viser, så gjør det situasjonen enda vanskeligere.

- Hvordan vil folk merke budsjettkuttene som kommer?

- Det er ikke sånn at vi slutter å gi det tilbudet vi har gitt, men vi må bruke litt mer tid, sier Aasen til Romsdals Budstikke.

- Det er utålmodigheten som har vært fylkeskommunens akilleshæl. Det vi skulle brukt flere år på, der har vi tenkt at det tar vi med en gang. Kanskje vil noen si det har vært umodent, at vi burde skjønt det, og jo, det burde vi. Men det å være politiker er ofte å være veldig utålmodig, sier Aasen, og tar sin del av ansvaret.

- Jeg tar selvkritikk. Men det er fylkesordførerens dilemma å ha en stemme i fylkestinget og det fulle og hele ansvar.

- På hvilke områder må folk være mer tålmodig?

- Vi har en plan for å oppgradere de videregående skolene. Ofte i samarbeid med kommunene. Vi kommer fortsatt til å være kommunens beste venn i denne sammenheng, men vi kommer til å bruke litt mer tid. Det betyr ikke at det mister prioriteten sin, men det kommer kanskje ett år etter.

Møreaksen bør realiseres

Aasen tok også opp Møreaksen i sin tale. Fylkesutvalget stoppet i siste møte forslaget om å be om en statlig utredning av alternativet Romsdalsaksen.

- Jeg ser argument for å roe ned striden ved å be om en slik utredning. Det er bare det at både statsminister og samferdselsminister har vært soleklare i sin kommentar til utspillet, sa Aasen og pekte på at dette er statens prosjekt, utredet etter læreboka og prioritert i Nasjonal Transportplan.

- Møreaksen skal knytte sammen Molde- og Ålesundsregionen. Kristiansund er påkoplet fra før. Da kan vi snakke om Mørebyen, landets sterkeste bo- og arbeidsmarkedsregion. Jeg trodde det var dette fremtidsbildet vi skulle glede oss til, sa Aasen.