Molde: Femte trinn ved Nordbyen skole har deltatt i et seks uker langt prosjekt med VR-teknologi i matematikktimene. Nå skal resultatene av tester foretatt før og etter prosjektet analyseres ved Senter for Pedagogisk Utvikling ved Høgskolen i Innlandet. Femte trinn på Langmyra skole er Molde kommunes referanse, de har tatt samme test, men ikke benyttet VR i undervisninga.

– Molde er en av ni kommuner som tester dette verktøyet, og de første rapportene fra andre kommuner tyder på at guttene spesielt gjør det veldig mye bedre. Nå skal vi se grundigere på effektene, sier Per Olav Nyborg, prosjektleder i VR Education.

– Vi er veldig fornøyd med at vi fikk komme til Molde, og det virker som om elevene og lærerne er like fornøyde, slår Nyborg fast.

Lettere å forstå oppgavene

Noen minutt etter at skoleklokka hadde ringt mandag morgen, er det helt stille i klasserommet. Vel vitende om opplegget, har alle elevene hentet hver sin VR-brille med tilhørende mobiltelefon i skapet hvor de lades ute i gangen.

Med brillene på hodet ser de opp, ned og fra side til side. Inne i den digitale verden er det både dagligvarebutikk og sportsbutikk. Grafiske framstillinger av for eksempel frukt gir elevene utfordringer med den lille gangetabellen.

– Det er lettere å se for seg regnestykkene når man er i en egen verden, slik som dette, sier Marie Rørset.

– Vi får trent mye på ganging med de samme oppgavene, men det er veldig gøy og lærerikt med VR, sier Kaia Johansen Bekkelund.

På andre siden av bordet sitter Antonio Nicolai Grøndech og Håkon Sandøy og nikker.

– Synes gutta det er like gøy som jentene synes?

– JA! Kanskje gøyere også, svarer gutta samstemt.

De har allerede sett for seg å bruke VR i naturfag, samfunnsfag, engelsk og KRL.

Deler klassen i to

For lenge kan de ikke bruke VR-brillene om gangen.

– Etter 15–20 minutt kan man bli litt svimmel, sier jentene rundt bordet.

Derfor deles klassen ofte i to, slik at halvparten kan jobbe med oppgavene i VR-brillene, og den andre halvparten kan jobbe på tradisjonelt vis med lærer Grete Kvernmo.

– VR tar ikke over for noe, men blir en del av undervisninga, slik at vi får variasjon. Stemninga stiger når elevene får bruke VR, og vi ser stort potensial i flere fag og muligheter i framtida, sier Kvernmo.

– Ser du en VR-effekt i klassen?

– Elevene har blitt mye mer effektive, også i det tradisjonelle arbeidet. De er raskere, de tør mer og er mindre redd for å gjøre feil. Mange opplever mestring, og spesielt de som har slitt med motivasjonen tidligere får en svært god effekt.

Mer konsentrasjon

De foreløpige resultatene viser at de svakeste elevene er de som har fått kraftigst forbedring av resultatene sine. En av VR-brillenes store fordeles er at det blir vanskeligere å bli distrahert av bevegelse i rommet.

– Man går fra en tilstedeværelse på 40–50 prosent til nær 100 prosent. Man mister muligheten til å bli forstyrret av andre ting som skjer i klasserommet. Det er en kjempefordel for konsentrasjonen, sier Per Olav Nyborg.

Firmaet VR Education som har levert løsningen er et samarbeid mellom Kommuneforlaget, Innit og Making View. De to sistnevnte er også med i iKuben og har jobbet med Protomore i Molde.

– Frafallsproblematikk og motivasjon er universalt. Vi vil stimulere til læring, og tror at hvis vi gjør dette riktig, kan vi bytte språk og ta prosjektet ut i verden, sier Nyborg.

Framoverlent

IKT-koordinator for skolene i Molde kommune, Martin Pedersen, er glad for at pilotprosjektet ser ut til å gi så stor effekt på elevene.

– Matematikk er det faget hvor det generelt scores lavest på tester, og det er derfor grunn til å se på løsninger som kan gi effekt i undervisninga. Det vi har sett her er at elevene styrker seg i alle regnearter, sjøl om prosjektet bare handler om multiplikasjon i første omgang, sier Pedersen.

Læreren kan i sanntid følge med på elevene i sanntid på en egen monitor, eller bruke mer tid på de elevene som jobber med tradisjonelle oppgaver og hjelpemidler.

– Når vi ser resultatene er det verdt kostnaden til innkjøpet av utstyr, og dette er et verktøy som er i startgropa, men som er kommet for å bli. Vi ønsker å være framoverlent i IKT-satsinga i Molde, og å delta på slike prosjekt gir både motivasjon og inspirasjon, sier Pedersen.

Lærer Grete Kvernmo og Petter Berg With gjør klar telefon og VR-briller til en økt i matematikktimen. Foto: ERIK BIRKELAND
Prosjektleder i VR Education, Per Olav Nyborg, foran skapet med utstyr som lades ute i gangen, slik at alt er klart til det skal brukes. Klassesettet er på 25 briller. Foto: ERIK BIRKELAND