Det er først og fremst tilgjengeligheten til Trollkirka som skal bedres.

– Tida er overmoden, sier kultursjef Hanne Brakstad i Fræna kommune.

Stort press

Trollkirka er et grottesystem med flere innganger og sideganger, gravd ut av vann som renner gjennom fjellet. Det er et av de aller mest populære turmåla i Fræna. Når Fræna og Eide går sammen til Hustadvika kommune blir Trollkirka sentral i reiselivs- satsingen til nykommunen.

– Det er stort press på parkeringsplassen ved Trollkirka. I helgene og i sommerhalvåret er parkeringsplassen full, og turistene parkerer ofte på dyrka mark og ved avkjørsel på andre siden av hovedvegen. Det er til hinder for gardbrukere, og skaper sjølsagt også farlige trafikksituasjoner, sier Brakstad.

Toalett og bobiler

Fræna kommune vil bruke seks millioner kroner på å lage en ny parkeringsplass vest for den nåværende parkeringsplassen. Den nye parkeringsplassen lages i forbindelse med den framtidige Varholvegen og vil gi plass til 70 biler, ha bobilparkering, plass til turistbusser og snuplass. Det skal også lages et toalettanlegg til en million kroner.

– Vi vil også lage rasteplass med gapahuk og leirplass i enden av parkeringsplassen, og bruke skogen som en naturlig leikeplass og et friområde for barn og unge. Denne rammen rundt parkeringsplassen vil være med å øke attraktiviteten for Trollkirka som turistmål, mener Brakstad, som håper å ha parkeringsplassen klar til mai 2019.

Flaggskip

Men planene stopper ikke der. Når parkeringsplassen er ferdig er neste trinn en skjerpatrapp opp til Trollkirka. Og lavterskelsti til Børresdalen og en høgfjellsturløype fra Trollkirka til Nås i Eide.

– Denne kan sammenliknes med Romsdalseggen og vil få en fin symbolverdi for nye Hustadvika kommune, sier Brakstad.

– Dette vil bli Hustadvika kommune sitt flaggskip innenfor reiselivet, på lik linje med Farstadsanden.

For å kunne gjennomføre prosjektet forutsetter Fræna kommune bruk avsatte midler til Varholvegen. Dette skal politisk behandles høsten 2018.

FLAGGSKIP: Trollkirka i Fræna skal gjøres enda mer attraktiv for turister og bli en del av flaggskipet for reiselivssatsingen i Hustadvika kommune. Foto: Iver Gjelstenli