Men før det ringer, venter vårens vakreste eventyr … for oss lærere. Vi gleder oss ikke over skoletrøtte elever, eksamensredde elever, russesjuke elever eller stressede elever.

Vi gleder oss derimot over at skoleåret snart er slutt, og at elevene skal få vist hva de kan på eksamen. Tre år med undervisning er nå ferdig og den siste krampetrekninga gjenstår.

I skrivende stund er Vg3-elevene akkurat ferdig med tre skriftlige eksamener, og jeg sensurerer 180 besvarelser fra andre fylker.

Hvert år er det like spennende å se hvilke oppgaver som kommer og om elevene er godt nok forberedt til hva som venter.

Oppgavene er stort sett tradisjonelle, og i år som tidligere år, pustet vi lettet ut over at elevene bør være godt forberedt på både tema og oppgaver i år også. Vi får vel se om elevene er enige i akkurat det – fasiten kommer i hvert fall til fellessensuren om noen få dager.

Etter å ha sensurert i flere år, vet jeg at våre elever er over gjennomsnittet flinke – og selv om noen kan være uheldig på eksamensdagen, går det jevnt over som forventet med de aller fleste.

Eksamensordningen er stadig oppe til diskusjon, og slik skal det være som med alt annet. Jeg forsikrer elevene mine hvert år om at besvarelsene er i trygge hender. Vi er to sensorer per besvarelse, og vi er gjennom en god sensorskolering for å sikre at vurderingskriteriene er de samme over hele landet – og når vi i tillegg er ”elevens advokat”, skal det gå bra denne gangen også.

Tre skriftlige er unnagjort, men en eksamen gjenstår, nemlig muntlig eksamen. Alle Vg3-elevene skal opp i en muntlig eksamen før de endelig kan ta sommerferie og være ferdig med den videregående skolen.

Muntlig eksamen er kanskje den eksamenen de fleste gruer seg mest til, men den er også den eksamenen de fleste også presterer best i. Faglæreren holder deg i hånden og veileder samtalen slik at du får vist mest mulig på de korte minuttene en eksamen varer.

30 minutter alene med faglærer og sensor kan virke skremmende, men heldigvis sitter de aller fleste igjen med en god følelse. Det verste er å sitte på gangen og vente på tur – når man først er i gang, går tiden fort. Det går stort sett bra rett og slett fordi elevene er så forberedt som de aldri har vært før. 48 timer med forberedelse er ikke mye, men likevel har de kommet seg gjennom mye pensum på den korte stunden.

For noen år siden ble muntlig eksamen endret til 10 minutter foredrag på forberedt tema og 20 minutter samtale i etterkant. Det er alltid en fordel å kunne starte med et velkjent tema og så gå videre i både dybden og bredden. Vi har ikke som mål å sette elevene fast, men gi dem muligheten til å vise alt de kan.

I dag, lørdag, er mange elever ferdig, mens nye elever skal i ilden over helga. Vg3-elevene vet at de skal ha fire eksamener til våren – da er det verre med Vg1 der kun noen parti blir trukket opp, i skriftlig eller muntlig. Da er det rett og slett flaks/uflaks, og det kan føles veldig urettferdig å måtte ha eksamen når de fleste andre slipper.

Jeg kjenner den følelsen – jeg ble selv trukket opp da jeg var elev her. Det hjelper kanskje ikke å si at all lærdom er god lærdom – og det er en fattig trøst å si at du nå har en fordel når du kommer i Vg3 – for deg er det jo en evighet til.

Til alle elever, men spesielt årets Vg3-elever: God sommerferie og lykke til videre i livet!

Jeg håper at årene her har vært fylt med gleder, frustrasjoner, vurderinger, opplevelser og nye vennskap. Det har vært en glede å kunne følge deres viktige ungdomsår – og selv om jeg til tider har vært både irritert og oppgitt, håper jeg dere vet hvor glad jeg er i dere.

Senk skuldrene nå i sommer før dere til høsten skal stå på egne ben.

Opplev verden og finn din egen vei!