Fra og med 1. januar i år trådte de nye reglene fra Statens Vegvense i kraft, som sier at mobile og stasjonære vakter i sykkelritt krever et spesielt kurs og kompetansekrav. Vaktene som skal passe trafikken må gjennom et kurs på ni timer for å kunne dirigere trafikk.

Dette har vært så omfattende at flere sykkelritt har vært nødt til å legge ned eller avlyses, både på grunn av reglene og dalende deltakerantall.

Tidlig ute

Men hos arrangørklubben av Molderittet, Molde Cykleklubb, så de ikke på de nye reglene som noe mer enn en utfordring. Derfor var det ikke noe fare for at årets ritt skulle gå av stabelen.

– Vi tok tidlig grep og bestemte oss for at vi skulle løse dette. Vi har brukt foreldre til spillere i Molde Håndballklubb både i Molderittet og Molde Challenge. I mai tilbød vi dem å ta nitimerskurset som trengs for å være vakt. Da var det tolv stykker som stilte opp og tok det. Da har alle disse dette kursbeviset i fem år og kan være vakter på alle sykkelritt i Norge. Jeg oppfordrer dem til å være med som vakter i flere ritt, sier rittleder for Molderittet Sveinung Talberg.

– Vi hadde en tidlig plan på ting, og da trenger det ikke være så vanskelig. Det har fungert veldig bra for oss. Samtidig har vi lagt om løypa litt i år igjen, som gjør at vi ikke trenger å ha så mange vakter, fortsetter han.

Dalende interesse

Mange rittarrangører har vært sterkt kritisk til det nye regelverket. Blant annet på Sunnmøre har flere sykkelritt denne våren blitt avlyst. Talberg mener at samarbeid på tvers av klubbene vil være nødvendig for at sykkelritt rundt omkring skal overleve.

– De nye reglene kan ikke brukes som unnskyldning for at man ikke klarer å arrangere ritt. Man må bare være ute i god tid og ha en god plan. Jeg tror også det er viktig at man samarbeider på tvers av klubbene, slik at man kan leie vakter av hverandre.

– Hva betyr det at man greier å holde liv i Molderittet?

– Nå er Molde CK en stor klubb i den forstand at vi driver med alle type sykkelaktiviteter, altså både stisykling, enduro og landevei. Vi har mange grener. Nå er ikke landeveissykling så populært som tidligere. Jeg ser likevel mange som er ute og sykler langs veiene. Da har vi som klubb en jobb med å få dem inn til oss, forteller Talberg.

– Hva gjør at det er dalende interesse for landeveissykling?

– Vi ser at tendensen er at deltakelsen i sykkelritt er nedadgående. Jeg tror det handler om trender. Nå er det en liten joggebølge blant folk, og det er populært å gå i fjellet. I tillegg har det nok vært arrangert for mange sykkelritt i Norge, som har gjort at det har vært stor konkurranse mellom rittene.

Hoem raskest

Team Joker Icopal- og Molde CK-rytter Bjørn Tore Hoem var som ventet raskeste mann på den 90 kilometer lange løypa fra Akerhallen, via Elnesvågen, Tornes, Farstad og Fræneidet, før målgang på Skaret. Hoem brukte 2 timer og 18 minutter på sin runde.

Håkon Bjerkvik fra Ålesund og Omegn CK og Ole Bjørn Smisethjell fra Molde CK kom på plassene bak.

Totalt stilte 80 deltakere til start i de ulike klassene i rittet som ble arrangert for tredje år på rad. Deltakerantallet var omtrent som i fjor.

Lokale klassevinnere: G15-16: Tobias Risan Nakken (Molde CK). M30-39: Per-Johnny Døving (Rauma SK). M40-49: Frode Svenøy (Eide IL). M50-59: Øivind Dahl (Glamox). M60-69: Hans Riksfjord (Molde CK). M70+: Olav Johan Hole (Nesset CK). K17-19: Heidi Indergård (Molde CK). K30-39: Hanne Beate Melby (Molde CK). K40-49: Tina Veseth Kristoffersen (Molde CK).

Sveinung Talberg i Molde CK forteller at det nye regelverket til Statens vegvesen ikke nødvendigvis trenger å være et problem for sykkelrittene her til lands. Foto: Kjell Langmyren
Kamilla Ulleland (t.h.) fra Molde CK og Simon Misund-Aasmyr fra Midsund IL stilte til start i 11-12-klassen og fullførte den 30 kilometer lange løypa. Foto: Kjell Langmyren