– Alle bør ha øvd på panikkbremsing for å vite hvordan både sykkelen og du som fører reagerer, sier Marit Eidsæther som har kjørt MC i 32 år.

Motorsykkel er trivsel. Men MC-førerne vet at de er utsatte trafikanter. Skulle noe skje dem i trafikken, kan konsekvensene for motorsyklistene bli så mye mer alvorlig enn for en bilfører eller bilpassasjer.

Deler tips og gode råd

– Vi er opptatt av å gjøre det sikrest mulig å kjøre sykkel. Alle motorsyklister er gjerne litt rustne etter vinteren, og trenger litt kjøretrening og oppfrisking av kunnskapene for å bli en enda bedre motorsyklist, sier Geir Flæsen som er leder av NAF MC i Molde og Lars Myklemyr i Norsk Motorsykkel Union.

Vi treffer dem og MC-kollegene Rune Barstrand, Ronny Pedersen, Kjersti Løge og Marit Eidsæther på Statens vegvesens område i Årødalen. På forsommeren tilbyr de eget kurs for motorsyklister utviklet av motorsyklister.

Den sjuende sykkelen

På en irrgrønn Kawasaki H2 FXFE, tusen kubikk, sitter Marit Eidsæther fra Elnesvågen. Marit har kjørt motorsykkel siden hun var 16 år, og elsker å kjøre tohjulinger. Heime i garasjen har Marit og mannen Audun Brustuen fem Kawasaki-sykler.

– Jeg bruker sykkelen til å kjøre på turer. Sikkerheten har alt å si. Alle MC-førere må ha trent på panikkbremsing for å oppleve hvordan sykkelen og du sjøl reagerer i slike situasjoner. Jeg er også opptatt av at motorsyklister har øvd på å kjøre svinger, sier Marit.

La blikket følge svingen!

– Hvorfor er svingkjøring viktig?

– Du må beherske å kjøre svinger sjøl om du skulle ha for stor fart inn i svingen. Mange singelulykker skjer fordi føreren låser blikket på ett sted, for eksempel på autovernet. Da havner du i autovernet. En motorsyklist må la blikket følge svingen. Se langt fram og trykk sykkelen ned. Det fatale er om motorsyklisten stivner i en sving, forklarer Marit Eidsæther.

Våren og sommeren er motorsyklistenes eldorado. Følelsen av frihet, kjenne at du er i bevegelse, beskrives av MC-førere som magisk. Alle har sin opplevelse av kjøreglede. Noen nynner fremdeles på den gamle Steppenwolf-låten "Born to be wild".

MC-entusiastene i Molde deler gjerne tips med både nybegynnere og erfarne MC-førere.

– Norge har antakelig verdens beste føreropplæring for motorsyklister. Likevel blir vi aldri ferdig perfeksjonert, sier Gelr Flæsen (53) som har kjørt sykkel helt siden han var 16 år, ja, kanskje litt før den tid også.

NAF MC samarbeider med Norsk Motorsykkel Union, politiet og kjøreskolene om å tilby kveldskurs «Sikker på MC».

– Vi er ikke instruktører, men veiledere, sier han.

Bruk MC-bekledning

MC-entusiastene er opptatt av at alle motorsyklister bruker skikkelig bekledning. Støvler beskytter tær og legg, kjøredressen har innsydd beskyttelse av knær, albuer, skuldre. Du skal bruke ryggskinne, og du skal kjøre med hansker.

– Det kan virke merkelig, men i Norge er det påbudt at du har med hjelm, men ikke påbudt å bruke den. Utstyr er heller ikke påbudt. Det burde det vært, ut fra å ivareta sikkerheten. Vi har sett ungdommer ta motorsykkellappen, og så sette seg på sykkelen i shorts og flipflops. Bruk kjøredress, oppfordrer gjengen i NAF MC og NMCU.

Riktig sittestilling

Rune Barstrand, som driver føreropplæring, mener sittestillingen på sykkelen er viktig å innarbeide.

– Du må forankre deg til sykkelen. Knærne inn mot tanken, tærne ned mot pedalene. Grepet i styret skal være bestemt. I det hele tatt krever det fasthet og bestemt opptreden når du kjører sykkel, sier han.

– De fleste som har motorsykkel er vel interessert i å få testet ut sykkelen; hvor fort den egentlig går?

– Det er forståelig. NAF har øvingsbanen i Malmefjorden, men den er ingen hurtighetsbane. Skal du kjøre fort, må du til motorbaner som Rudskogen, Vålerbanen eller Røssvoll nord for Mo i Rana, sier Geir Flæsen.

Et tema som stadig dukker opp blant trafikanter er: Hvor skal motorsykkelen ligge i kjørebanen? Ute mot kvitstripa eller inn mot gulstripa?

– Litt til venstre for senterlinja i kjørebanen din, mener MC-entusiastene.

– Som motorsyklist er jeg opptatt av å skaffe meg mest mulig handlingsrom, og gjøre meg synlig for andre trafikanter, sier Kjersti Løge som kjører en BMW 1200 RT, en touringsykkel beregnet for asfaltveger.

Kjørelærer Rune Barstrand er enig:

– Motorsyklisten må lese trafikkbildet og vurdere situasjonen. Scootere har lavere toppfart, og blir ofte innhentet av biler. Scooterføreren må vurdere å kjøre inn på en busslomme eller stanse for å slippe trafikk forbi. Generelt sier vi: Ligger du litt ut fra kvitstripa, vil terskelen være høyere for bilister som vil kjøre forbi, sier Barstrand.

Tipsene til sikrere MC-opplevelser er mange. Rune Flæsen har en oppfordring til alle motorsyklister: Ikke sett foten nedi asfalten før sykkelen helt har stanset!

– Prøver du å sette ned foten før sykkelen har stanset helt, flytter du tyngdepunktet og kommer lett i ubalanse. Mange opplever da at de må legge ned sykkelen. Det kan være tungt når en sykkel som veier kanskje 250 kilo, legger seg over, sier Flæsen.

På ferietur med motorsykkel

En gjennomsnittsfører kjører motorsykkelen sin rundt 5.000 kilometer i året. Men noen kjøre mange flere kilometer.

Marit Eidsæther og mannen har planlagt sommerens ferietur.

– For oss går turen til England, Skottland og Irland. Vi unngår å kjøre på motorveger så sant vi kan. Vi finner mindre veger, det er der perlene for opplevelser ligger, forteller Marit.

Geir Flæsen har også turplanene klare. Med hver sin BMW R 1200 GS legger han og kona Trine ut på tur, først til landstreff på Jæren.

– Det blir nok en liten tur innom Danmark og Tyskland også før vi kjører på kryss og tvers heimover til Molde igjen, ler han.

Motorsyklister har et eget samhold, forteller entusiastene.

– Kjører du motorsykkel, treffer du utrolig mange flotte folk. Stopper du, er det alltid noen som kommer bort og prater med deg, ukjente som kjente. Sånn gjør aldri folk når de kommer i bil, sier Geir Flæsen.

Ti tips for tryggere MC-kjøring

Å kjøre motorsykkel skal være en glede. Her er noen tips fra erfarne MC-førere for at du skal få enda bedre kjøreopplevelser:

1. Bruk en ettermiddag til et øvingskurs eller oppfriskingskurs i kjøring og sikkerhet.

2. Bruk kjøredress – alltid! Dressen har innebygd beskyttelse.

3. Gjør deg synlig for andre trafikanter, gjerne med bruk av bekledning i sterke farger.

4. Sørg for god sittestilling på sykkelen. MC-førere skal være godt forankret til sykkelen.

4. Øv på nødbremsing. Ikke alle har prøvd å panikkbremse og hvordan sykkelen da oppfører seg.

5. Øv på å kjøre svinger.

6. På vegen plasserer du deg slik at du gjør deg mest synlig for andre trafikanter.

7. Vær oppmerksom på blindsonen bilene har dersom du skal kjøre forbi. Spesielt lastebiler kan ha store blindsoner som gjør at de har vanskelig med å oppdage en motorsylist.

8. Ha oppmerksomheten på kjøringen, ikke på telefonen eller andre duppeditter på motorsykkelens dashbord.

9. Ta hensyn til andre trafikanter og til trafikkbildet.

10. Hold kontakt med MC-miljølet. Du treffer utrolig mange hyggelige og sosiale folk blant MC-folket!