MOLDE: – Nå er jeg jo ikke i kategorien ung og talentfull lenger. Hehe. Men jeg har vært så heldig at jeg kan velge å takke ja eller nei til forespørsler, sier den musikalsk bredbeinte og svært internasjonale Ole Edvard Antonsen, som har blitt 56 år og har spilt trompet i minst 40 av dem, i minst like mange land.

– Jeg har bestemt meg for å ta ferie når barna har ferie. Derfor takker jeg nei til sommerfestivalene. Jeg må ha pusterom. Sjøl om de sier at «det er så koselig her» og «du kan ta med hele familien» fungerer det ikke så godt i praksis. Alle blir bare gående og vente på hverandre, forteller Antonsen, som før han roet ned hadde opp mot 250 reisedøgn i året

Musikalsk hjertebarn

Man kan få inntrykk av at Antonsens høgsesong er før jul. Og jo, han gleder seg til å komme til blant annet Molde med sin egen juleturné seinere år, med det 10 mann store bandet. Men så er det nyttårskonsertene. Og vår- og høstkonsertene. Høgsesong er det hele året.

Antonsen registrerer at mens det tidligere var størst etterspørsel etter artist, baserer prosjektene seg nå mer på repertoar – med en solist som passer.

– Og nå er det vel så hektisk som i førjulstida, med alle mulige slags skoleavslutninger, sier Antonsen, som er far til tre.

– Likevel prioriterer du Molde. Hvorfor det?

– Nå er det en stund siden sist jeg var i Molde. Og når jeg blir invitert til å komme med mitt hjertebarn, «Musikalske landskap», da kan jeg ikke si nei. Dessuten er det veldig hyggelige folk i Molde og et veldig bra brassband!, sier Antonsen, som har framført landskap-prosjektet 400 ganger i inn- og utland.

– Det er lov å være god

Antonsen forteller at han skal være gjestesolist i første avdeling av konserten søndag, mens det er hans egen musikk som står i fokus i andre.

– Da blir det mitt komp og min lydmann. Og ja, vi spiller sjølsagt «Vidda», sier Antonsen, om hans mest kjente komposisjon, som ble til etter en luftig tur med et F16-fly.

– Det nærmeste en kommer en instrumental-hit?

– Hehe, ja, det kan man si. Vidda lever sitt eget liv. Men i Molde kan man få høre originalen, sier Antonsen, som også legger opp til en inspirasjonshelg i Molde, der han skal snakke om «blåsetekniske ting».

– Tenker du over at du er et forbilde for unge blåsere?

– Ikke til vanlig. Men jeg er bevisst rollen jeg har. Og jeg vet hvor viktig det er å ha noen å strekke seg etter. Det blir litt borte i debatten og breddetenkingen, synes jeg. Det må være lov å være god. Vi trenger noen som kan foran, som viser at det går an, sier Ole Edvard Antonsen.

Melkesyre i leppa

I det hele tatt er han opptatt hvordan man blir god – og om det finnes noen fellestrekk på tvers av ulike greiner.

– Det viser seg at det finnes mange flere fellesnevnere enn ulikheter når det kommer til prestasjoner på høgt nivå. Likhetene går på det mentale, evnen til å prestere under press, og det fysiske. Her kommer kompressoren inn i bildet, sier Antonsen og sikter til egen lungekapasitet, som ikke er spesielt stor. Derimot fungerer lungene som en kompressor.

– Hastigheten tilsvarer visst et løft på 150 kilo. Det er en statisk øvelse. Du vet at vi trompetister blir slitne i leppa? Det er en liten muskelgruppe, som restituerer seg fort, men det sitter mange følelser der – og du kan faktisk få melkesyre i leppene!, sier Antonsen.

Mens andre kjenner været på gikta, kjenner han det på leppa.

– Hvordan går det med leppa i sommervarmen?

– Både kulde og varme har sine utfordringer. Hehe. Nei, jeg gleder meg til juni, og til konserten i Molde, sier Antonsen og sier han kan gjøre et unntak fra festivalregelen dersom Moldejazz ringer.

– Jeg har et prosjekt kalt Aurora, som har utviklet seg mer rytmisk, og som henspiller på soloppgang eller morgengry. Som jeg tror ville passet fint inn.

HVA: Konsert med Molde Brass Band og Ole Edvard Antonsen

TID OG STED: Søndag 3. juni kl. 20.00 i Bjørnsonhuset