OSLO: Det sier leder i transportkomiteen på Stortinget, Helge Orten (H), i en kommentar til uttalelsene fra leder i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal, Kristin Sørheim (Sp), om en mulig utredning av Romsdalasaksen som alternativ til Møreaksen.

«Jeg synes vi bør ta oss tid og få en utsjekk på Romsdalsaksen som alternativ», uttalte Kristin Sørheim til Romsdals Budstikke onsdag. Fylkespolitiker Frank Sve (Frp), som sitter i samferdselsutvalget, har også slått til lyd for å utrede Romsdalsaksen.

– Rett og slett underlig

Helge Orten går knallhardt ut mot dem som nå vil ha en omkamp om Møreaksen.

– Når vi endelig har lyktes i en nasjonal kamp om midlene og prioriteringene, og fått kløftet fram Møreaksen, er det rett og slett underlig at fylkeskommunen skal initiere en omkamp, slik Frank Sve og Kristin Sørheim har tatt til orde for, sier Helge Orten.

–Helt utenkelig

Kristin Sørheim mener det er staten som må ta regninga om Romsdalsaksen skal utredes. «For min del er det uaktuelt å bruke fylkeskommunale penger på en slik utredning», uttalte hun.

Helge Orten sier det vil være helt utenkelig at staten vil gjøre nye utredninger som går på tvers av de beslutninger både regjering og storting har fattet.

– Å ha noen forventninger om at staten skal finansiere en omkamp på sine egne beslutninger, vil være helt utenkelig, sier Helge Orten.

– Holde framdriften

– Nå handler det om å sørge for å holde framdriften, og få bygd Møreaksen så kostnadseffektivt og sikkert som mulig langs de valgte traseene. En må gjennomføre de nødvendige utredninger og planleggingsarbeidet. Vi komme i gang med arbeidet på prosjektet både Regjeringen og Stortinget har vedtatt at vi skal bygge, så raskt som mulig. Det er dette handler om, sier Helge Orten.

Han framholder at det ikke har noen ting for seg å drive med nye utredninger og nye omkamper om traseer.

Midlene til andre deler av landet

– Det bidrar bare til at andre prosjekt i andre deler av landet vil få prioritet før oss. Det gagner ikke Møre og Romsdal i det hele tatt. Nå må vi komme i gang og bygge. Det er ut ifra mitt perspektiv helt utenkelig å gå inn for at staten på noen måte skal gå inn og finansiere alternative utredninger når beslutningene er fattet, og vi er i gjennomføringsmodus, sier Helge Orten

Må holde fast ved beslutningene

Han framholder at en må holde fast ved de beslutningene som er tatt og traseene som er valgt, om en skal få gjennomført noe.

– Hvis en skal åpne for omkamper om trasevalg på E39, vil det gjelde over hele linja. Da vil en rett og slett aldri få bygd noe som helst, fordi det hele vegen skal drives omkamper om valgte traseer, sier Helge Orten.

– Gjør seg selv uvesentlig

– Det er noe fylkeskommunen og fylkestinget bør ta inn over seg: Hvis fylkestinget i Møre og Romsdal skal ha ei sterk stemme i samferdselsprioriteringene framover, kan de ikke drive omkamp på det de selv har jobbet fram og fått gjennomslag for bare noen måneder etter at Nasjonal transportplan er vedtatt i Stortinget. Hvis en selv hele tiden skal drive omkamp på det en selv har fått gjennomslag for, er det en sikker måte å gjøre seg selv ganske uvesentlig på i samferdselsprioriteringene, sier Helge Orten.