Vinn vinn-situasjonen Aukra-ordføreren viste til, er kostnadsbesparelsene en oppnår ved en samkjøring av utbyggingene av Møreaksen og Kjerringsundet mellom Otrøya og Gossen. Kjerringsundet er et fylkesvegprosjekt som skal koble seg på E39 Møreaksen mellom Ålesund og Molde. Målet er en felles anleggsstart i 2022.

Bernhard Riksfjord kunne legge fram reviderte planer fra Kjerringsundet AS, hvor kostnadene er redusert fra tidligere 3,3 milliarder kr til 2,3 milliarder kr.

Ordføreren viste til at Aukra kommune sjøl har vedtatt å sette av 100 millioner kr årlig til Kjerringsundet. Medregnet midler som allerede er avsatt, vil fondet allerede i 2021 være på 780 millioner kr.

– Møreforsking har lagt fram en kontantstrømsanalyse som viser at Kjerringsundet vil være selvfinansierende, sa Bernhard Riksfjord.

Ros for kostnadsreduksjon

– Det er viktig å få til fastlandsforbindelse for Aukra og Midsund. Vi skjønner hva det betyr. Så får en bearbeide tallene og se. Muligheten ligger i at det må være helt sikkert at det er et selvfinansierende prosjekt, sa leder Kristin Sørheim (Sp) i samferdselsutvalget.

– Hva er din kommentar til prosjektet dere nå har fått presentert, Kristin Sørheim?

– Vi kjenner prosjektet ganske godt fra før. Jeg synes de har gjort en veldig bra jobb med å få ned kostnadene i prosjektet, og finne nye løsninger i forhold til da de startet. Det er suverent at de har greid å få ned kostnaden så mye. Kostnadsoverslaget på drøyt to milliarder kr de nå opererer med, tror jeg står seg. Aukra kommune har allerede satt av en del penger i fond. Det jeg ser som utfordrende, er om prosjektet er selvfinansierende eller ikke. Fylkeskommunen har ikke egne midler å gå inn med verken til dette eller andre prosjekt de neste ti åra. Slik prosjektet har blitt presentert i dag, tror jeg det mangler noe på at det er selvfinansierende, sier Kristin Sørheim

Hun viser til at det i prosjektet er lagt inn ferjesubsidieringsmidler for både Solholmen-Mordalsvågen og Aukra-Hollingsholmen.

– Det tror jeg ikke staten vil godta. Solholmen-Mordalsvågen er en del av fergefri E39. Jeg tror også beløpet de har lagt inn i ferjeavløsningsmidler er for stort. Det kommer nye ferjesubsidieringsordninger fra 2020. Der tror jeg kanskje Aukra-Hollingsholmen kan komme ut nesten i null eller i minus. Jeg tror de har lagt inn noe for store beløp her, sier Kristin Sørheim, og legger til:

– Men de har gjort en veldig bra jobb med prosjektet så langt. Så får vi i fylket begynne å kna på tallene og prosjektet så fort som mulig, sier Kristin Sørheim.

– Hvordan ser du på mulighetene for å få det realisert?

– Før eller siden blir det realisert. Hvilket årstall en er klar til å statte opp, tror jeg det er vanskelig å spå om akkurat nå. Særlig hvis en ikke er helt sikker på at prosjektet er selvfinansierende, og at Aukra har mulighet til og greier å sette av så store beløp i alle åra framover som de har planlagt. Det er en sikkerhet en er nødt til å ha før en starter opp. Så vil det selvsagt også avhenge av på hvilket tidspunkt Møreaksen blir startet opp. En er litt avhengig av samkjøring her, sier Kristin Sørheim.

Hun framholder at fylkeskommunen i alle slike prosjekter sliter med garantiansvar og sikkerhet.

– Aukra kommune har nå muligheter til å sette av så mye penger som de gjør. Så må vi egentlig ha en garanti for at dette kan avsettes i alle de 20 åra som trengs. Det er avhengig av at eiendomsskatten tilflyter Aukra, og at kommunen har råderett over den i så lang tid framover. Det tenker jeg at vi egentlig må ha Stortinget til å bekrefte, sier Kristin Sørheim.

– Ingen har garanti

Til det svarer Bernhard Riksfjord at de i Kjerringsundet opptrer på samme måte som de gjør i alle andre prosjekt.

– Ingen har garanti for hva Stortinget vil gjøre om 10 eller 15 år, sier Bernhard Riksfjord, som legger til at det er petroleumsskattelovgivningen som sikrer Aukra eiendomsskatten.

Kontaktet Solvik-Olsen

Ordførerne i Aukra og Midsund, Møreaksen AS og Kjerringsundet AS ba tidligere i år samferdselsminister Keti Solvik Olsen (Frp) om å legge til rette for en samkjøring av utbygginga av de to prosjektene, med de synergieffektene det vil gi.

De ba Samferdselsdepartementet legge vekt på disse synergiene ved den videre prioriteringa av Møreaksen inn mot rullering av NTP i 2021. I Nasjonal transportplan 2018–2029 ligger Møreaksen inne i første seksårsperiode. To milliarder kr kommer i den første perioden – og seks milliarder kr i den siste seksårsperioden.

– For å utløse synergiene og det samlede potensialet i Kjerringsundet og Møreaksen, må prosjektene sikres forutsigbarhet og mulighet for samkjøring. Målet må være å oppnå felles anleggsstart i 2022, skrev de i brevet til Ketil Solvik-Olsen.

– Under bygging vil de to prosjektene kunne benytte samme riggområde på Nautneset i Midsund. Kjerringsundet vil fortløpende kunne absorbere steinmassene som tas ut fra tunnelen på Møreaksen. Og etter ferdigstilling vil Kjerringsundet bidra med 3,3 milliarder kr i økt trafikantnytte til E39 Ålesund-Molde/Møreaksen, sa de i brevet til statsråden.

Illustrasjonen viser brua over Kjerringsundet mellom Otrøya og Gossen. Illustrasjon: Kjerringsundet AS Foto: Kjerringsundet