I en oversikt som siviløkonom Kjell-Magne Rystad har lagt ut på bloggen sin, kommer det fram at bompenger for en personbil på en tur fra Vestnes til Oslo kommer opp i 464 kroner hver veg. Da er ikke eventuelle rabatter tatt med.

Turen er på rundt 50 mil, med et drivstofforbruk på 0,6 liter på mila blir det 30 liter. Med 13 kroner literen for diesel blir dette under 400 kroner, med bensinbil litt mer.

Tett i tett

Tresfjordbrua er den dyreste enkeltpasseringen på turen. Den nye vegen på E6 mellom Sjoa og Frya gjennom Gudbrandsdalen har fire bomstasjoner med en samlet avgift på rundt 100 kroner. Deretter er det flere bomstasjoner videre sørover, innfartsvegen til Oslo blir også stadig dyrere, ikke minst for dieselbiler.

Det er mer i vente. Flere planlagte utbygginger av europavegnettet mellom Ålesund og Oslo skal delfinansieres med bompenger, slik at bomutgiftene i framtida vil bli enda høgere, kanskje opp mot det dobbelte, skriver Rystad.

Smertegrense?

Ikke minst for lastebilnæringen er de høge bomavgiftene er alvorlig utfordring, sjøl om en del blir tatt inn igjen med høgere vegstandard og kortere kjøretid. I dag koster det over 1000 kroner i bompenger for en lastebil hver veg på turen mellom Ålesund og Oslo. Dette ble også tatt opp på et vegmøte på Åndalsnes tidligere i vår, der regiondirektør Jan Ove Halsøy i Norges Lastebileier-Forbund sa at smertegrensa når det gjelder bompenger er nådd for norsk lastebilnæring.

Bil eller fly?

I bloggen til Rystad blir bompengeutgiftene sammenliknet med hva det koster å fly. I fjor var det ikke uvanlig med priser helt ned i 399 kroner og enda lavere på en flytur til Oslo, nå viser lavpriskalendre fra Norwegian og SAS at de rimeligste billetter koster henholdsvis 799 og 899 kroner hver veg.