Mens administrasjonen grubler videre på hva som kan velges bort i Sjøfronten 3, etter at bl.a. dårlige grunnforhold gir en langt større kostnad for den nye moloen og elveområdet, må byggingen av to planlagte bruer gå sin gang.

Dette for å rekke å kople byen til boligprosjektet og den nye offentlige parken som skal stå ferdig nedenfor Brunvoll i høst.

Har byggtillatelsen inne

Det påpeker rådmannen i saksframlegget som ber om at 12 av de i alt 30 millionene som er satt av til Sjøfronten 3 i 2018, brukes på de to bruene og den nærmeste delen av moloen.

– Det er ønskelig med byggestart så fort som mulig, men vi må få avklart noen detaljer og inngått kontrakt med entreprenøren. Det foreligger allerede byggetillatelse på saka, opplyser prosjektleder Arnold Askeland i HAMSTO til Romsdals Budstikke.

På entreprisen med bruene (gangbru og kjørebru med pele- og betongarbeider) er det kommet inn ett tilbud, som kommunen jobber med.

På hoveddelen med molo, og arbeid rundt Moldeelva og mot Apoteker Aas gate som en opsjon, er det kommet inn tre.

Skiller gående og kjørende

De to bruene bygges nedenfor dagens bru over til politiet. Politiet skal fortsatt ha sin egen kjørebru. I tillegg blir det egen bru for gående og syklende som knyttes til en ny gangveg nedenfor Brunvollkvartalet.

– Politiet blir vel ikke innestengt i perioden..?

– Nei da. Utgangspunktet er å beholde den eksisterende brua til de andre to er klare, hvis det er teknisk mulig. Det blir et tema med entreprenøren. Politiet har også noen plasser vest for elva, sier Askeland.

– Stoppet opp

Det første som blir ferdig i Sjøfronten 3 er bruene, gang- og sykkelveg og den nye parken nedenfor Brunvoll, som kommunen spleiser på med private.

Tidligere var det tenkt opparbeiding av trapper ned til elva, parkanlegg og badeplass vest for moloen, men dette skyves trolig fram på ubestemt tid på grunn av kostnadssprekken med moloen i Sjøfronten 3.

Trolig blir prosjektet med flytting av molo, oppgradering av elveløp og gang- og sykkelbru rundt 20 mill. dyrere enn kostnaden på forprosjektet til 58,5 mill. kr som ble lagt fram i juni 2017. I dette lå flere opsjoner i tillegg til de 33,5 millionene plan- og utviklingsutvalget godkjente i 2017.

– På grunn av «sprekken» stoppet prosessen opp. For å få den i gang igjen, må man starte med bruene slik at man følger framdrifta til Brunvollprosjektet, forklarer Askeland.