MOLDE: Utspllet fra samferdselspolitiker Frank Sve (Frp) om å ta timeout med nye store riksvegprosjekt som ikke er inne på statens liste fram til 2021, får ingen applaus fra Høyres Torgeir Dahl.

Ikke ei krone mer

– Et forunderlig utspill fra Frank Sve. Saken er at vi i Møre og Romsdal ikke får ei eneste krone ekstra til vedlikehold av fylkesvegene fordi vi stopper alle riksvegprosjektene. I så fall melder dette fylket seg ut av alle prioriteringsdiskusjoner. Da bruker staten riksvegpenger andre steder i landet, sier Torgeir Dahl i en kommentar til Romsdals Budstikke.

Dahl viser til at politikerne i Møre og Romsdal engasjerer seg i vegprosjekt fordi man ønsker å bygge fylket som en sterkere region.

– Hvordan kan det komme mer penger til vedlikehold av fylkesvegene?

– Jeg vil utfordre Frank Sve på dette. Mener Sve alvor med at situasjonen for fylkesvegene er så prekær, bør han gå bredt ut og starte med å se hva fylkeskommunen selv kan gjøre. Sve har selv vært ivrig talsmann for å bygge det største fylkesvegprosjektet i Møre og Romsdals historie, Nordøyvegen. Og han har sagt at prosjektet er sjølfinansierende, selv om alle vet at det vil koste rundt 50 millioner kroner i året å vedlikeholde Nordøyvegen. Jeg ville aldri stoppet Nordøyvegen. Men vil Frank Sve stoppe Nordøyvegen? Dette er jo et prosjekt der fylkeskommunen kunne brukt penger til vedlikehold framfor å bygge ny veg. Svar på det, Sve! sier Dahl.

– Sve mener det ikke er behov for å bygge motorveg i Molde. Hva sier du til det?

– Sve vet utmerket at ingen jobber for å bygge motorveg i Molde. Det er planer om en fire felts veg, aldri en motorveg. Så bør Sve svare på hva som er årsdøgnstrafikken ved innkjøringa til Molde østfra, sammenlignet med trafikkmengden på E6 i Nord-Gudbrandsdal.

– Politikerne i fylket bør stå sammen for å bruke mer penger på vedlikehold av fylkesvegene, mener Sve. Er du enig?

– Grunnen til at Frank Sve kjører så bredt ut nå, er at han ønsker å stoppe fjordkryssingsprosjektene. Han må være den første politikeren i Møre og Romsdal som mener vi i dette fylket ikke har behov for nye, store riksveginvesteringer. En sånn holdning er verdt ei skikkelig overskrift, sier Torgeir Dahl.