– Å få alle inn for å snakke er absolutt rette vegen å gå, sier Idun Frilund om det nye tilbudet som trer i kraft i Rauma fra høsten av. Da skal alle elever på 8. trinn få tilbud om en time med helsesøster.

– Slik vi har hatt det, har det vært helsesøster en time i løpet av fjorten dager. Ofte har timen vært booket av et par stykker allerede, så man har ikke kunnet komme inn. Og så vil mange ofte ikke at andre skal se at man går dit. Når alle tar en time blir det annerledes, tror Idun som har vært engasjert i dette.

– Går ting gale, så må det være et tilbud og tilbudet må være der før det er et problem.

Hun tenker at ei helsesøster kan klare å lure ut ting som elever gjemmer på.

– Kjenner du igjen det som kommer fram om at mange elever sliter psykisk?

– Ja. Og jeg tror det er viktig at dette kommer fram og at lærerne forstår mer alvoret i det vi prøver å si. Vi er ikke bare ungdommer som har det litt vanskelig en periode fordi vi er ungdommer. Noen trenger mer enn andre og det er viktig at problemer oppdages før de er for store for ungdommer å takle, sier Idun.

Prestere, prestere

Hun er også glad for at det skal bli mer psykisk helse som tema inn i skolen.

– Hadde dette blitt et eget fag ville det hjulpet mange, tror hun.

– Hva tror du er hovedgrunnen til at så mange på ungdomsskolen sliter?

– Det blir vel fra person til person, men mye handler om at man alltid skal prestere. Man skal helst være bedre enn best i fotball og håndball, bli med venner på fest og med mor overalt. Ingen ting blir bra nok og man kan ikke si nei. Det er det mange som må lære seg. Å sette grenser for når det er nok.

Prioriteres

Avdelingsleder ved helsestasjonen i Rauma, Marita Merlid, forteller at de har bestemt seg for å prioritere dette tiltaket som er et anbefalt tiltak i veiledninga til helsestasjoner.

– At det er rett underbygges blant annet av det som kommer fram i Ungdata-undersøkelsen, mener hun. Kommunen får ikke ekstra midler til dette tiltaket, men har måttet finne rom i eget budsjett.

– Håpet er at vi plukker opp ting, men før vi setter i gang må vi ha klart hvordan vi skal gripe det an, når disse eventuelle tingene kommer fram, sier hun.