MOLDE: – Vegene våre kommer til å forfalle enda mer for hvert år framover. Dette er ganske kritisk for både næringstrafikken og privattrafikken på fylkesvegene i Møre og Romsdal, sier Kristin Sørheim (Sp) til Romsdals Budstikke.

Sørheim sier hun var ganske trygg på at Stortinget ville lytte til alle innspillene som var kommet fra fylkene, fra Statens vegvesen og fra eksterne konsulenter om at det er et enormt behov for vedlikehold av fylkesvegene.

– Helt ubegripelig

Fredag 3. mai var saka til behandling i Stortinget. Der avviste et flertall, Høyre, Frp, Venstre og KrF, forslaget fra Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet om en opptrapping av penger til vedlikehold av fylkesvegene rundt om i landet.

– Helt ubegripelig. Alle er jo enig i at fylkesvegene må holdes ved like. Og så skubber regjeringa og Kristelig Folkeparti problemene foran seg til 2021–2022. Dette er rett g slett kritisk for vegstandarden i Møre og Romsdal, sier Sørheim.

Flertallet på Stortinget vedtok at det skal vurderes ei påskjønningsordning der fylkeskommunene kan søke om ekstra penger til vedlikehold av fylkesvegene. Men en slik ordning kan først skje når Nasjonal Transportplan skal gjennomgås på nytt i 2021.

Kristin Sørheim fortviler på vegne av innbyggerne:

Mangler 6 milliarder kroner

– Vi har ikke penger nok i dag til å vedlikeholde vegene etter hvert som de trenger fornyelse. Etterslepet på vegene er beregnet å koste rundt 6 milliarder kroner. Alle skjønner at regjeringa ikke kunne tette alle hullene på en gang, men hadde Stortinget vedtatt at vedlikeholdet skal trappes opp, kunne vi sett lysere på situasjonen, sier Sørheim og legger til:

– I Møre og Romsdal trenger vi 300 millioner kroner i 20 år framover for å ta inn igjen etterslepet på vedlikehold av vegene. Ferjekaier må forsterkes og vedlikeholdes, bruene likedan, selve veglegemet må forsterkes. Og enda snakker vi ikke om de enorme kostnadene som venter for å sikre tunnelene. Vi har bare tatt to tunneler; Fannefjordtunnelen og Godøytunnelen. En rekke andre tunneler står for tur, men vi har jo ikke penger. Fristen som er satt til 2019 har vi ingen sjanse til å innfri, når det ikke kommer mer penger fra staten til fylkeskommunen, sier Sørheim.

Taperen

Hun mener behovet for vedlikehold er grundig dokumentert.

– I Møre og Romsdal er 80 prosent av vegene fylkesveger, 20 prosent er riksveger som staten har ansvaret for. Staten har lagt inn 9.000 kroner per meter riksveg til vedlikehold. Fylkesvegene har fått 1.000 kroner meteren. Fylkesvegene er taperen, sier Sørheim.

– Hva blir resultatet av at det ikke kommer mer penger til vedlikehold av fylkesvegene de neste tre åra?

– Det er veldig enkelt: Forfallet bare øker. Fylkeskommunen har jo ingen andre inntekter enn overføringene staten gir. Vi har ingen eiendomsskatt. Uten mer penger har vi ingen mulighet til å ta inn etterslepet på vedlikehold. Utenom Nordøyvegen blir det ikke ei krone til nye investeringer i fylkesvegene på mange, mange år. Jeg er overrasket over at det ikke ble snakket mer om standarden på fylkesvegene under siste stortingsvalgkamp. Det er jo vegstandarden folk er opptatt av. Hvilket parti som legger fram forslag om å øke pengene til vedlikehold, tror jeg folk bryr seg lite om, sier Kristin Sørheim.

Fredag 3. mai var saka til behandling i Stortinget. Der avviste et flertall, Høyre, Frp, Venstre og KrF, forslaget fra Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet om en opptrapping av penger til vedlikehold av fylkesvegene rundt om i landet. Foto: Olav Skjegstad
– Det er helt ubegripelig at Stortinget ikke vil gjøre noe nå med vedlikeholdet av fylkesvegene. Resultatet blir at forfallet på veger, kaier, bruer og tunneler bare øker, sier samferdselspolitiker Kristin Sørheim. Foto: RICHARD NERGAARD