MOLDE: Helge Orten er leder for Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. Han mener vedtaket om å lage et belønningssystem for fylkeskommunene, slik Stortinget vedtok sist torsdag, er en god løsning for å få bedret vedlikeholdet på fylkesvegene.

– Fylkene har allerede fått betraktelig mer penger til fylkesvegene. Mer penger er lagt inn i rammetilskuddet til fylkene, så har regjeringa plusset på 15–16 milliarder kroner, i tillegg kommer penger til rassikring. Det er ikke lenge siden Stortinget behandlet Nasjonal Transportplan. Vi mener det er naturlig å be regjeringa se på et system for å belønne fylkene som har klare prioriteringer av fylkesvegene. Den store diskusjonen er naturlig å ta når Nasjonal Transportplan skal gjennomgås på nytt i 2021, sier Helge Orten til Romsdals Budstikke.

– Du har sjøl vært fylkespolitiker og kjenner behovet for å vedlikehold av fylkesvegene. Burde ikke Stortinget sørge for at fylkene får mer penger?

– Jeg har ikke noe behov for å bortforklare at det er et stort etterslep på vedlikehold av fylkesvegene. Løsningen vil være at fylkeskommunen prioriterer klarere, og forplikter seg, så må staten følge opp med å bevilge penger. Vi har et felles ansvar, sier Orten.

– Kan fylkene forvente mer penger til vedlikehold av vegene fra 2021 av?

– Ja, ellers hadde jeg ikke stemt for forslaget om å få utredet et belønningssystem.

– Lederen av samferdselsutvalget i fylket, Kristin Sørheim, kritiserer regjeringa for å skyve vedlikeholdsproblemet foran seg?

– Det er åpenbart at Senterpartiet mener de har mer penger å bruke på veger når partiet er i opposisjon enn da de satt i regjering. Det var Senterpartiet og Arbeiderpartiet da de satt i regjering som overførte ansvaret for mange riksveger til fylkene, men de samme partiene hadde ikke en eneste plan for hvordan de ville løse behovet for mer penger til vedlikehold av vegene. I Stortinget sist uke stemte Sp og Ap subsidiært for regjeringens forslag, så vårt forslag kunne ikke ha vært så hakkende galt likevel, sier Orten.