Tirsdag var det presentasjoner i forbindelse med samarbeidsprosjektet «Skole på tvers» i regi av Molde voksenopplæringssenter og Molde videregående skole. Til sammen 50 elever fra de to skolene har deltatt i prosjektet, som hadde to mål for øye: Integrering og samfunnsfag.

Gruppene har jobbet på tvers av skolene, og valgt ulike tema innenfor samfunnsfaget.

Likestillingsforskjeller

Adam Ibrahim (22) fra Sudan går på voksenopplæringen, og har jobbet med temaene kjønnsroller og likestilling.

– Jeg har lært mye. I mitt land er det ikke likestilling. I Norge kan for eksempel gutter være homo og gifte seg med menn. Jenter kan gifte seg med jenter. Det er ikke lov i Sudan, sier Ibrahim.

– Hva synes du om prosjektet?

– Det har gitt meg mulighet til å bli kjent med norsk ungdom. Nå kan vi hilse på hverandre på gata. Vi blir venner. Det er viktig, sier Ibrahim.

Birgit Månum (16) på samme gruppe synes temaet er svært aktuelt.

– Dette har vært lærerikt og artig. Vi har lært om folk rundt oss. Det gjør at holdningene til hverandre blir bedre, sier hun.

– Åpner opp for hverandre

Prosjektet er støttet med 148.000 kroner fra Møre og Romsdal fylkeskommune, og har pågått siden høstsemesteret. Elevene fra videregående går i første, mens elevene fra voksenopplæringen er fra 16 til 21 år, og tar grunnskoleløpet.

– Én del er det faglige. Det er flott at våre elever kan bli kjent med hvordan man jobber på videregående skole. Integrering er en annen – like viktig – del av det. De åpner sakte, men sikkert, opp for hverandre. Vi brukte ikke opp alle pengene og har fått lov til å bruke disse i et tilsvarende prosjekt i et annet fag, sier Annelise Thue Heggem, kontaktlærer ved voksenopplæringen.

Prosjektgruppene har møttes en gang i måneden, og løst oppgaver gjennom intervju, spørreundersøkelser, rollespill og diskusjoner.

Rektorros

Norsk ungdom og ungdommene ved voksenopplæringen holder seg stort sett i «egne leire», påpeker voksenopplæringsrektor Borghild Drejer.

– Ofte kan det være vanskelig å finne felles arenaer der man kan møtes. Dette har vært et kjempespennende samarbeid, sier Drejer, og får støtte fra rektorkollega Oddgeir Overå ved Molde vgs.

– Dette er fantastisk. De har klart å jobbe sammen på tvers av kulturer, har fordelt oppgaver godt og er godt forberedt, sier Overå.

Innsikt i kulturkonflikter

Somaliske Ayaan Khadar Hassan (21) og afghanske Humera Ismail (20) har jobbet med blant andre Marlene Viken Heggelund (17) om temaet sosiale medier.

– Hvilket utbytte har dere hatt av prosjektet?

– Vi har blitt kjent med norske elever og hvordan de jobber. Vi har også fått innblikk i norsk kultur, sier Hassan.

– Dette hjelper oss å bli bedre i norsk språk. Vi blir bedre kjent når vi jobber i gruppe, sier Ismail.

– For meg har det vært interessant å lære om deres kultur, hvilke synspunkt de har, og hvilke konflikter de opplever i møte med norsk kultur, sier Heggelund.

– Ikke lett å få norske venner

Det å ha en møteplass der flyktningene kan snakke med norsk ungdom om noe felles er svært positivt, mener avdelingsleder June Elisabeth Obam ved flyktningtjenesten.

– Ungdommene mine går bare sammen med andre flyktninger på skolen. Det å knytte bånd til norsk ungdom er viktig. Det er ikke så enkelt å få norske venner, sier Obam.

Utvida interkulturelt opplegg

Lærer Ingeborg Vengen ved Molde vgs. opplyser at samarbeidsprosjektet blir brukt som ett av argumentene i søknad om Erasmus +-midler til et prosjekt om interkulturelt samarbeid. Svar på dette kommer i løpet av sommeren, og det blir i så fall 2. klasse som skal ha dette prosjektet.

Helene Holten Astad (16, f.v.), Elise Heggem Gjøen (16), Marlene Viken Heggelund (17) fra Molde vgs., somaliske Ayaan Khadar Hassan (21) og afghanske Humera Ismail (21) fra voksenopplæringen presenterte prosjektet for rektor Oddgeir Overå ved Molde vgs. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen
Morsmålsassistentene Feysan Abdi Ali fra Somalia (f.v.), Ahmed Adnen fra Somalia, lærer Annelise Thue Heggem, voksenopplæringen, lærerne Ingeborg Vengen og Aud Johanne Sandøy, Molde vgs., og rektor Borghild Drejer, voksenopplæringen. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen
Elever, lærere, rektorer og ansatte fra flyktningtjenesten, videregående og voksenopplæringen fikk presentert resultat av arbeidet i aulaen på Molde vgs. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen