– Markedsføringen som fungerte før, fungerer ikke nå. Det er ikke nok at vi sier at det er så fantastisk her. Vi må få andre, som har vært her, til å si det og vise det, forteller Børre Berglund, konsulent i 2469 Reiselivsutvikling AS.

Han er innleid for å øke verdiskapingen i molderegionen, som sammen med norsk turisme generelt har en oppgang.

– Målet er at verdiskapingen i reiselivet i 2030 er på 800 mill. kroner – en dobling fra 2015. Dette vil øke antall ansatte fra 822 til om lag 1.600 i perioden, opplyser Berglund, om hva den nye reiselivsplana skal føre til.

Målet forutsetter en årlig vekst på 4,5 prosent. Prognosen ligger imidlertid på 3 prosent. Dermed skal noe markedsandel tas fra andre regioner.

Må bremse markedsføring

Det anslås at fram mot 2030 blir det en 50 prosent økning i reiser mellom land. Det blir 1,8 milliarder reiser, ifølge World Tourism Organization.

For at Molde og nabokommunene skal ta sin del av reiselysten, må en rekke grep tas for å både spisse budskapet og utvikle opplevelsene til å bli mer tilgjengelige. Da må markedsføringen settes litt på pause.

– Vi må faktisk bremse litt nå et par år og jobbe mer med kvaliteten på opplevelsen og «pakkene» man kan oppnå her. Så kan vi ta opp markedsføringen igjen, forteller Berglund og viser til at det skal utvikles 70–80 nye opplevelsesprodukter i de neste åra i regionen.

De ligger i tre kategorier:

«Soft adventure»-aktiviteter som er lett tilgjengelige ute i naturen, som f.eks. ikke krever at du bruker hjelm.

Kultur

Fiske

Paradigmeskifte i bransjen

Torsdag holdt han foredrag om reiselivet som vekstnæring for politikerne i Molde og fortalte om det store skiftet som har skjedd innen turismen:

– En rasende teknologisk utvikling gjør at opplevelser kommer ut i markedet mye raskere enn før. Vi er mer opptatt av innholdet dit vi skal, enn av selve reisemålet, og i det ligger det mer betalingsvilje. Vi skal for eksempel ha «den beste maten» og «den beste skikjøringen», ikke så mye akkurat et konkret sted. Dermed handler det ikke om at folk skal til akkurat «Molde», men heller om den naturopplevelsen, matopplevelsen med lokale råvarer eller den ekstra oppmerksomheten fra en dyktig ansatt her, forklarer Berglund.

– Vet ikke hva som er Molde

Berglund påpeker at når turistene ikke tenker kommunegrenser, kan ikke bransjen heller gjøre det.

– Når vi ser på regionen her, må vi se på tvers av kommunegrenser. Vi må se på både næringsliv og infrastruktur. I dag har ikke molderegionen en tydelig profil, og det hemmer markedsføringen, sier han.

Slutt for «Øyriket» alene

Denne uka blir siste utkast til «masterplanen» for reiselivet i nye Molde kommune, som nå også omfatter Aukra kommune klart.

– Utgangspunktet var nye Molde, men i og med at Midsund har samarbeidet med Aukra om «Øyriket» var det naturlig å be dem med. Det har ikke vært oppe politisk, men signalene fra næringa er veldig positive, sier koordinator Britt Flo i Molde Næringsforum.

Siden Sandøy kommune med populære Ona fyr ser ut til å søke seg mot Aukra, blir «turistpakken» komplett.

Spleiser med næringa

Prosjektet søker nå 3 mill. kr i prosjektmidler fra fylkeskommunens byutviklingsmidler «Byen som regional motor».

Totalkostnaden på 6 millioner kroner omfatter tre år.

I den er det 21 tiltak som skal settes i verk, deriblant egen koordinator og selger for regionen.

Gass-ROR IKS og flere søkes om støtte, samt at næringa sjøl skal bidra med en større andel, opplyser Flo.

– Vi jobber med finansieringen nå, og har stor tro på at dette skal lykkes, sier hun.

Midsundtrappene har vært en formidabel suksess. Turen er typisk «soft adventure»: flotte naturopplevelser, men som ikke krever hjelm eller spesielle ferdigheter. Foto: Iver Gjelstenli