(Sunnmørsposten): Sunnmørsposten har bedt Vegvesenet gi en oversikt over årlige vedlikeholdskostnader på undersjøiske tunneler og bruer i Møre og Romsdal.

– Vi har ikke kostnadsmessig skilt ut enkeltelement som bruer, tunneler og så videre for ordinært drift og vedlikehold, svarer seksjonsleder Torgeir Bye. Det er først ved større oppgraderinger og rehabilitering at det blir opprettet egne prosjekter.

Skal ha konsulent til å regne

Seksjonslederen opplyser at Vegvesenet nå har bestilt et oppdrag hos en ekstern konsulent som skal se på estimerte kostnader (drift/vedlikehold) per meter per år for ulike vegelement.

– Dette vil forhåpentligvis gi bedre og mer nøyaktige tall enn det vi har hatt til nå, men det vil uansett være usikkerhet og begrensninger i de tallene som kommer fram. Erfaringstall vil også bare si noe om hva kostnaden har vært, og ikke hva som er det reelle behovet for vedlikehold, og slik sett hva kostnadene burde vært.

Bye understreker at de likevel har totaloversikt over hva som brukes på drift og vedlikehold, men etaten klarer ikke synliggjøre kostnader for hver enkelt tunnel eller bru.

– Hvordan skal politikere kunne drive ansvarlige, økonomiske prioriteringer når dere som fagetat ikke viser hele kostnadsbildet i samferdselsprosjekter?

– Vi har formidlet det vi har av kostnadsestimat for drift og vedlikehold av bruer og tunneler til fylkeskommunen. Dette er også lagt til grunn og synliggjort for politikerne i saksframlegg om f.eks. Nordøyvegen.

– Hvorfor henter dere inn en ekstern konsulent i 2018 til å estimere årlig kostnad drift/vedlikehold når dere har hatt bruer og tunneler i en årrekke i Møre og Romsdal?

– Fordi det har blitt større interesse rundt mer korrekte tall på dette, både internt og eksternt, og større fokus på levetidskostnader på investeringer. Noe av bakgrunnen er også ønsket om bedre grunnlagstall, i forbindelse med at fylkeskommunen jobber med en modell til hjelp i vurderingen av store prosjekter og hvilke prosjekter som eventuelt kan kalles sjølfinansierende.

– Hva vil konsulenten koste?

– Dette er et avrop på en rammeavtale siden vi ikke har kapasitet internt til å ta det selv, hvor vi betaler for tiden de bruker. Vi har derfor ikke sluttkostnaden enda siden rapporten ikke er ferdigstilt, svarer Bye.

Har oversikt over større prosjekt

På grunn av EU-krav pågår det nå flere tunneloppgraderinger. Godøytunnelen er beregnet til å koste ca. 400 millioner kroner. Valderøytunnelen ca. 230 millioner, og Ellingsøytunnelen ca. 260 millioner kroner.

– Vi har tidligere estimert at drift og vedlikeholdskostnaden for undersjøiske tunneler er omtrent dobbelt så høy som for ordinære fjelltunneler. For fylkesveitunnelene i MR har vi regnet med ca. 850 kroner meteren per år for undersjøiske og ca. 400 kroner meteren per år for fjelltunneler, opplyser Bye. Undersjøiske tunneler utgjør ca. 27 prosent av samla lengde tunnel i fylket.

– Snittkostnaden på gjennomført vedlikehold per meter tunnel (alle typer) er i overkant av 500 kroner per meter, opplyser han.

– Når det gjelder bruer, har vi tidligere lagt til grunn en kostnad per meter per år på 315 kroner meteren for mindre bruer og ca. 1500 kroner meteren for store bruer. Det er ikke sikkert at dette er en riktig fordeling. Snittkostnaden på gjennomført vedlikehold per meter bru (alle typer) er i overkant av 400 kroner meteren.

– Ikke sammenlignbart

Statens vegvesen har ikke noen god/«vedtatt» definisjon på hva som er en liten/stor bru.

I saka om Nordøyvegen, var det bare Lepsøybrua (800 meter) som ble regnet som stor bru. Bye mener meterprisen på Nordøyvegen ikke er mulig å overføre til E39 Møreaksen.

– Nei, Nordøyvegen og Møreaksen har vidt forskjellig standard, så de er ikke direkte sammenlignbare, påpeker Bye.

I et notat om finansiering av Nordøyvegen fra 2016 kommer det fram at konsulenter fra blant annet Atkins mener de årlige kostnadene for drift og vedlikehold er på 25,1 millioner.

Når det gjelder rehabilitering er nivået 28 millioner per år (i løpet av 40 år), men det er stor usikkerhet knyttet til tallet, og kostnadene vil ikke påløpe før etter 10–15 år.

Denne saka var først publisert hos SMP.NO