Onsdag kl. 17.00 åpner den 13. utgaven av Nordic Light, fotofestivalen i Kristiansund, med over 20 fotografer, og like mange utstillinger, samt en rekke foredrag, frokostfilmer og arrangement.

– Vi har et krutt-program! I år viser vi virkelig hele spekteret. Fra det provoserende og samfunnskritiske, til det pene og vakre, sier fotograf Morten Krogvold, kunstnerisk leder for festivalen.

Tortur for kunstens skyld

Dagen før åpning er de fleste utstillingene allerede på plass. Aller mest krutt er det kanskje i den amerikanske kunstneren Andres Serrano, kjent for sine provoserende og kontroversielle verk. Serranos mest kjente arbeid, Immersion (Piss Christ), skapte offentlige reaksjoner i USA. Det viser et krusifiks senket ned i kunstnerens urin og er en del av en serie arbeid der Serrano bruker menneskelige kroppsvæsker som materiale. En annen mye omtalt bildeserie er The Morgue; en gruppe «portretter» av brutalt omkomne og drepte mennesker fra likhus.

– Her i Kristiansund viser han utvalgte bilder i storformat fra serien «Torture» i kunstforeninga, forteller daglig leder for festivalen, Ingunn Strand.

– Her har noen av modellene blitt påført smerte, for kunstens skyld. Det er selvsagt ikke bare gjort for å provosere, det er en tanke bak. Serrano ønsker å rette fokuset mot tortur, som pågår mange steder i verden akkurat nå, sier Krogvold.

– Forventer dere reaksjoner på bildene?

– Noen vil kanskje synes de er drøye. Så ja, jeg håper på engasjement rundt dem!, sier Ingunn Strand.

En reise i sinnet

Den andre kanonen er Roger Ballen fra USA, bosatt i Sør-Afrika, og etter eget sigende sterkt influert av Samuel Beckett og Carl Jung. Han har vakt oppsikt med sine portrett av marginaliserte og mentalt ustabile mennesker.

I Kristiansund viser han samarbeidsprosjektet «No Joke», sammen med Asger Carlsen.

– Her går man inn i det ubehagelige. Kunsten har rett til dette. Denne utstillingen er motvekten til de fantastiske naturfotografiene til Roy Mangersnes, forteller Krogvold.

– Hvorfor skal vi se disse surrealistiske bildene?

– Vi som festival er forpliktet til å vise det røffeste. Og det vakreste. For slik er verden. Vi kan lukke øynene, men det ubehagelige er der likevel, sier Krogvold og legger til:

– Jeg er opptatt av vår tids likegyldighet. Skuldertrekket. Vi er nødt til å utfordre oss. Gi det en sjanse, sier Krogvold.

Ingunn Strand er enig.

– Ulempen med vårt digitale samfunn, er at det bare bekrefter. Vi trenger festivalen, vi trenger kunsten og andre meninger for å skape mangfold, sier hun.

Kvalitetskunst til småbyene

Fotofestivalen, som pågår til og med søndag - mens flere av utstillingene blir hengende lenger – er avhengig av tre ting: Sponsorer. Salg av fotokunst. Og at folk slutter opp om utstillinger og foredrag.

– Folk er flinke til å gå på utstillinger. Men vi har plass til flere, ikke minst på foredragene, sier Strand.

– Hvorfor trenger vi Nordic Light i Kristiansund?

– Det blir som å spørre hvorfor vi skal ha kvalitet på Nordmøre. Jo, fordi hele regionen her skal få oppleve nasjonal og internasjonal fotokunst, verdens største kunstart, som alle har et forhold til, sier Krogvold, og legger til:

– Gjennom mine 13 år her har jeg vært på så mange lærerike foredrag. Ikke om fototeknikk, men om hvordan en kan bli historieforteller og verdensstjerne som fotograf. LIke interessant for næringslivet som for alle andre. Du må huske at det er fotokunstens Bob Dylan og Mick Jagger vi får hit..!

Steve Pyke har fotografert for alle store magasiner og gitt ut 12 bøker. Til Kristiansund kommer han med personlige collage. – Hva? Bodde Kurt Schwitters i nærheten? Nei, nå må jeg ta turen til Molde!, sier Pyke. Foto: Bjørn Brunvoll
Morten Krogvold har valgt norske Tone S. Beckman som fotografen han vil presentere på årets festival. Hun viser utstillingen «Venus», portretter av kvinner i sort/hvitt, samt holder foredrag lørdag. Foto: Bjørn Brunvoll
Roger Ballen samarbeider med Asger Carlsen, og forener hans bruk av menneskekroppen som plastikkobjekt med egen interesse for kollasjer og det okkulte. Foto: Bjørn Brunvoll