Vågstranda Vel sto som arrangør for møtet, hensikten var å informere innbyggerne i Rauma om de to alternativene for ferjefritt samband over Romsdalsfjorden.

Advarte mot splid

Strategisjef i Statens vegvesen, Kjetil Strand, listet opp de store ringvirkningene Møreaksen vil gi for regionen. Planleggingen er kommet langt, prosjektet er inne på Nasjonal transportplan, nå er man inne i en avgjørende fase, understreket han.

– Hvis vi spiller kortene våre riktig, kan vi realisere Møreaksen. Men dersom man skaper splid lokalt, kan prosjektet ryke ut. Møreaksen er det beste alternativet. Romsdalsaksen koster mer og gir lengre reisetid, sa Kjetil Strand.

Uenighet

Det siste var Jørn Inge Løvik fra Romsdalsaksen sterkt uenig i. Han frykter at når vegen fra Vik til Julbøen er klar, kan det gå lenge før ny veg fra Digerneset til Vik er på plass. Da må trafikken til og fra Sunnmøre gå via Vestnes sentrum, det vil gi både økte kostnader, store lokale ulemper og lengre reisetid.

Lover lobbystøtte

– Vi er ikke ferdig med omkamp. Det er bedre med timeout enn med et prosjekt man kan komme til å angre på seinere. Dette har både en økonomisk og miljømessig side. For lastebilnæringen er bompengeutgiftene nå så høge at vi betaler oss i hjel. Det går ei smertegrense, det er på tide at Statens vegvesen snakker med dem som føler dette på kroppen, sa Jan Ove Halsøy, og viste til at et vogntog bruker mellom 20 og 30 liter diesel på mila når vegen har en stigning på fem prosent. Utslippene blir deretter. Med Romsdalsaksen blir det langt flatere veg, la han til. Han er også bekymret for sikkerheten, og mener at kombinasjonen tunge kjøretøy og lange undersjøiske tunneler er direkte farlig.

– Trygt undersjøisk

Kjetil Strand stilte også spørsmål ved flere av opplysningene fra Romsdalsaksen, og viste til feilopplysninger om bompenger. Men hvor høge bompengene blir, kan ingen svare på ennå. Dette er det opp til politikerne å bestemme.

Fra salen ble det spurt om hvordan det blir for de mjuke trafikantene med Møreaksen. Her ble det vist til Tresfjordbrua som et flott prosjekt både for biltrafikken og mjuke trafikanter.

Hensynet til mjuke trafikanter?

– Det blir lagt opp til et kjempegodt kollektivtilbud med Møreaksen. Men det er opp til fylkeskommunen om de vil opprettholde båtruta mellom Molde og Vestnes, sa Strand. Det ble også stilt spørsmål om det kan komme ferjedrift Molde-Vestnes i privat regi, slik det er mellom Moss og Horten.

– Det tror jeg ikke, tidsfaktoren er viktig, svarte Strand.

Det ble ingen klar konklusjon på møtet, men ut fra innleggene fra salen og applausen etter innleggene synes det som om Romsdalsaksen har mange tilhengere i Rauma.

For Kjetil Strand og Statens vegvesen fortsetter arbeidet med å gjøre alt klart for Møreaksen. Nå skal fylkesutvalget ta stilling til om de skal jobbe videre med forslaget fra Frank Sve (Frp) om utredning av Romsdalsaksen. Dersom det får flertall i fylkesutvalget, blir det sak på fylkestinget i juni. Når det gjelder ny veg fra Digerneset til Vik i Tomrefjord, er høringsfristen ute,

I panelet forsvarte Kjetil Strand (nr. tre fra venstre) Møreaksen, mens Jan Ove Halsøy fra NLF, Jørn Inge Løvik og Frode Gjelstenli talte for Romsdalsaksen. Foto: Olav Skjegstad
Engasjert publikum med applaus til deltakerne i panelet ved møteslutt. Foto: Olav Skjegstad