I dag er elbiler med gyldig autopassbrikke fritatt for betaling i alle bompengeanlegg i Norge, med unntak av i Svinesundsforbindelsen, men dette er i gradvis endring flere steder.

Til eksempel innfører Oslo og Akershus rabattert takst for elbiler fra 2019, etter at mer enn hver tiende passering i fjor var en elbil. Ifølge E24 var dette et «inntektstap» på godt over 200 millioner kroner i 2017.

Elbil-andel øker voldsomt

Ifølge Norsk elbilforening var hele 37,2 prosent av alle førstegangsregistrerte personbiler i mars 2018 reine elbiler.

Ved inngangen til 2018 var det registrert over 140.000 el- og ladbare hybridbiler i Norge.

Vil ta mer enn 50 prosent?

I saksutredningen til nye E39 Lønset-Hjelset er det foreslått at hvis det blir åpning for det i bompengeperioden, skal taksten for elbiler være 50 prosent av normal takst på rundt 30 kr.

– Vi har 150.000 elbiler på vegene i Norge nå. Siden de blir flere og flere, ønsker jeg at også de skal betale for å passere bommen, sa Sindre Pedersen (Frp) da saka ble behandlet i plan- og utvikling tirsdag.

– Blir det mulig, må vi i hvert fall kunne ta 50 prosent av dem, fortsatte Pedersen, og fikk støtte fra flere partier.

– I løpet av de 15 åra nedbetalingstida er, vil nok antall elbiler øke så mye at det er for få fossilbiler til å dele på regninga. Kanskje kan man ta null av elbiler nå, og 50 prosent seinere? spurte Roar Beck (H).

– Min neste bil blir sikkert en el- eller hybridbil, men de bruker vegen og sliter på den de også, slik at de bør være med å betale. I 2022 vil det være så mange elbiler at de også må betale, sa Sps Rolf Arne Hamre.

Ferdig til nysjukehuset

Kommunalsjef Eirik Heggemsnes svarte politikerne med å minne om framdrifta:

– Skal det innkreves, skal elbiler ha halv pris. Det som er viktig nå, er å ha et vedtak som gjør at man kan gå videre til prosjektet. Tanken er at vegen kan åpne sammen med sjukehuset, sa Heggemsnes.

Anleggsstart for E39 Lønset-Hjelset er planlagt i 2019 med ferdigstillelse sommeren 2022.

Saka om bompengeinnkrevingen for prosjektet skal seinere opp i både formannskapet og kommunestyret.

Skal koste rundt 30 kroner

Kostnadsoverslaget for vegen på 9,5 km med fartsgrense 90 km/t, midtrekkverk og delvis en- eller tosidig forbikjøringsfelt, er på 1.380 mill. 2018-kroner. Mens staten betaler 610 mill., er bompengeandelen på resterende 770 mill. kroner.

Av prinsipp stemte Frp imot bompengeinnkrevingen, som ble vedtatt i plan- og utvikling:

– Det er fordi det er en statlig veg, og jeg synes staten skal betale for sine egne veger, sa Pedersen.

Prisen for vanlige personbiler blir rundt 30 kroner og 60 kroner for tyngre kjøretøy.

Flere mente taket for maksimalt antall passeringer man skal betale for per måned på 60 fra Statens vegvesen, var for høgt.

– Skal det være et tak, må det ned i 30 passeringer. Jeg tenker også at rådmannens foreslåtte økning fra én til to timer for en passering, er for liten, sa Rolf Arne Hamre.

Vil skjerme kollektivtrafikk

Lønseth-Hjelset er vedtatt som en del av Nasjonal transportplan og har fått avsatt midler til realisering i perioden 2018–2023. Forutsetningen er at bilistene deler på regninga.

Aps Hege Merethe Gagnat ba politikerkollegene huske på kollektivtrafikken i sin iver etter bedre veger:

– Vil de som reiser kollektivt bli belastet på billetten hvis kollektivselskaper må betale i bommen? I så fall vil jeg utrede om ikke vi kan la kollektivtrafikken få fritak, sa Gagnat og fikk det lagt til som eget punkt.

Ifølge Borgerlistens Steinar Husby fritok Statens vegvesen kollektivtrafikken for betaling på Krifast i 2010.