MIDSUND: – Vi har hatt et orienteringsmøte med Nye Veier AS. Begge parter var godt fornøyd etter møtet. Vi kommer til å følge denne tråden videre. Vi vil se om vi med Nye Veier kan få realisert Møreaksen raskere og kanskje rimeligere, sier styreleder Odd Helge Gangstad i Møreaksen AS.

Det er Samferdselsdepartementet som bestemmer hvilke prosjekt som skal bygges ut i regi av Nye Veier AS.

Nye Veier ble etablert i 2015, og overtok ansvaret for utbygging og drift av visse motorveger fra Statens vegvesen. Selskapet fikk bl.a. ansvaret for å bygge ut visse strekninger på E39, E18 og E6. Nye Veier skal de neste 20 åra investere over 130 milliarder kr på samferdsel i Norge. Samferdselsdepartementet forvalter statens eierinteresser i selskapet. Samferdselsministeren er generalforsamling.

– Passer med mandatet

Direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye Veier, Finn Aasmund Hobbesland, sier Nye Veiers portefølje er en politisk beslutning.

– Det står i regjeringsplattformen at en skal jobbe med en utvidelse av Nye Veiers portefølje. Møreaksen er et spennende prosjekt som bygger sammen viktige bo- og arbeidsmarkdsregioner. Som sådan passer prosjektet med Nye Veiers mandat, sier Finn Aasmund Hobbesland.

– Bedre og billigere

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sa i forbindelse med etableringa av Nye Veier AS i 2015 at en ville organisere vegsektoren bedre for å realisere flere vegprosjekt – bedre, raskere og billigere.

«Denne regjeringa tenker nytt om hvordan store oppgaver best løses. Ulike prosjekter har ulike utfordringer. Det ligger til grunn når vi har vurdert hvilke prosjekter som passer i vegselskapet eller i Statens vegvesen. Sistnevnte vil fortsatt være den klart største og tyngste aktøren i vegsektoren», sa Ketil Solvik-Olsen.

– Under møtet med Nye Veier fikk vi innsyn i en del av prosjektene de jobber med, samtidig som vi fikk presentert Møreaksen for dem. Vi presenterte prosjektet Julbøen-Vik, men snakket også om aksen Molde-Ålesund, sier Odd Helge Gangstad.

– Hva er det som gjør at Nye Veier kan være interessant for Møreaksen?

– Det er for å se om vi kan få en litt annen innfallsvinkel på ting, helt uten noen forpliktelse for noen av partene. Nye Veier har en målsetting om å bygge lengre strekninger raskere. Vi må også se om det kan gjøres billigere. Det er alltid greit å få andre til å se inn i prosjektene, og se om det kan være andre løsninger. Det kan løfte prosjektet vårt. Da snakker jeg om hele strekninga Molde-Ålesund, og ikke bare selve Møreaksen, sier Gangstad.

– Avvente

Når det gjelder et mulig valg mellom Statens vegvesen og Nye Veier som utbygger av Møreaksen, sier Odd Helge Gangstad at de bare må avvente signaler fra Samferdselsdepartementet og Regjeringa.

– Vi vil holde kontakten med Nye Veier, sier Gangstad.

– Hva er neste steg for Møreaksen nå?

– Vi har tatt opp med Statens vegvesen å starte forberedelsene til å fremme søknad om forhåndsinnkreving av bompenger – og en generell bompengesøknad. Vi legger opp til å søke samtidig med at Hordfast i Hordaland gjør det. Hordfast er på samme stadium som oss i NTP. Det kan bety at Møreaksen og Hordfast kommer i samme stortingsproposisjon. Men vi er kommet mye lengre enn Hordfast med reguleringsarbeidet, som er ferdig i våre tre kommuner, sier Odd Helge Gangstad.

Når det gjelder selve prosjektet, framholder Odd Helge Gangstad at tunnelen på Møreaksen får fem prosent stigning, som er vesentlig lavere enn andre undersjøiske tunneler i regionen.

– Lavere stigning – i tillegg til dobbelt løp – gjør at Møreaksen får en helt annen tunnel - og blir en helt annen verden sikkerhetsmessig - enn de andre vi har i området, sier Odd Helge Gangsta. Han legger samtidig til at han har full respekt for folk som vegrer seg for å kjøre i tunneler.

Odd Helge Gangstad i Møreaksen AS. Foto: Bjørn Brunvoll