– Vi har investert tre millioner kroner i utstyr. Konseptet Bosch QualityScan er et verdensomspennende kvalitetsstempel for godkjent reparasjon av Bosch dieselkomponenter, forteller Jan Magne Lønsethagen, daglig leder i Lønsethagen Elektro-Diesel. Hans firma er det første i Norge som har investert i konseptet Bosch QualityScan, et system for godkjent bytte av dieselkomponenter.

Dieselbølgen veltet inn over Norge på begynnelsen av 2000-tallet. Før det var det mest drosjer og yrkesbiler som kjørte med diesel, til regjeringa fant ut at diesel var bedre enn bensin med tanke på utslipp av CO2.

På det meste var dieselandelen oppe imellom 70 og 80 prosent, helt til myndighetene fant ut av NOx fra dieselbilene var skadelig og strammet til. Nå er andelen nye dieselbiler nede imellom 20 og 30 prosent, varierende fra landsdel til landsdel. Men det er fremdeles mange dieselbiler igjen.

1,5 millioner dieselbiler

I dag ruller det 1,5 millioner kjøretøy med dieselmotor på norske veger. I tillegg til dette kommer dieselmotorer i maritim sektor, landbruk, anlegg og stasjonære innretninger.

– Jeg ser optimistisk på tida framover. Behovet for de tjenestene vi tilbyr er økende, med det nye utstyret kan vi raskt og enkelt teste en dieselkomponent og avdekke eventuelle feil og slitasje. Vi tester hver injektor/dyse i en motor, slik at man bytter ut bare den delen som er defekt, sier Lønsethagen.

Krav til mindre utslipp

Dagens dieselmotorer er mye reinere enn de gamle motorene. De mest vanlige dieselmotorene i dag er såkalte common rail, som kom rundt år 2000.

– Det skjer hele tida ei utvikling i arbeidet for å redusere utslippene og øke effektiviteten, forteller Leif Magne Jacobsen, systemtekniker på diesel hos Lønsethagen. Han har gått gjennom en omfattende opplæring i Finland, og vet det meste om det som er å vite om dieselmotorer.

Han viser oss det avanserte utstyret for testing og reparasjon, med svært strenge krav til nøyaktighet. Reparasjon av moderne dieselmotorer krever både omfattende kunnskap og avansert utstyr, de tre ansatte hos Lønsethagen har lang fartstid.

– Når de får inn common-rail injektorer og innsprøytingspumper, blir disse reparert av en dieselspesialist godkjent av Bosch og merket med eget kvalitetsstempel og ID-etiketter. Garantien er den samme som på nye originaldeler, forteller Jan Magne Lønsethagen.

Allsidig

Firmaet tar på seg reparasjon av alle typer dieselmotorer, både til bil, båt og traktor. De samarbeider med bilforhandlerne i Molde og tar ikke på seg vanlig sørvis eller andre reparasjoner. Alt handler om diesel-elektro. Han anbefaler eiere av dieselbiler å være påpasselig og ikke slurve med sørvisene.

– Det er viktig at man overholder serviceintervallene og skifter olje og filter etter instruksjonsboka. De moderne common-rail motorene tåler lite dritt, et tett filter kan ødelegge mye, sier Jan Magne Lønsethagen.

Han kjører sjøl en ny Mercedes E-serie med dieselmotor. Hans første dieselbil var en Volvo 245 med fordelerpumpe.

– Det er enorm forskjell. Både når det gjelder støy, trekkraft og moment er dagens moderne dieselbiler i en helt annen klasse, sier han.