Heidi Hogset, som er styreleder for vegselskapet Gassvegen AS, satt på tilhørerplass og fulgte behandlinga i samferdselsutvalget av planene for ny veg Eide-Høgset.

En rapport fra Statens vegvesen konkluderer med at det vil bli svært dyrt å forandre og utbedre dagens vegtrasé på strekninga fra Kjøl til Høgset. Statens vegvesen peker på at den beste løsningen er å bygge helt ny fylkesveg 279 langs en helt ny trasé.

Folk krever tryggere veg

– Det er veldig stor frustrasjon blant befolkningen og vegbrukerne om dagens veg. Behovet for ny veg er udiskutabelt. Spørsmålet blir hvilken vegløsning som vil være den beste og som er realistisk å gjennomføre, sier Heidi Hogset.

– Det har vært lansert en tunnel over til Batnfjord som en løsning. Er det den beste løsningen?

– Det viktigste er at vi får en trafikksikker veg som er så brei at den har gul stripe i midten. En løsning med tunnel vil koste mer enn én milliard kroner. Jeg vet ikke om bygdefolket har trua på et milliardprosjekt. Det vi har hørt fra fylkespolitikerne er at prosjektet vi drømmer om, er det ikke plass til på fylkeskommunens investeringsprogram de neste 30 åra. Så lenge kan vi ikke vente, sier Heidi Hogset.

Må avklare hva slags løsning som er realistisk

Hun er glad for at vegprosjektet på fylkesveg 279 har kommet inn i folden blant samferdselspolitikerne.

– Vi må presse på for at fylkeskommunen tar ansvaret for å forbedre dagens veg, legger Hogset til.

Trafikken på fylkesvegen mellom Høgset og Eide er målt til cirka 900 kjøretøy i døgnet. En betydelig del av trafikken er tungtrafikk, blant annet til og fra konteinerhavna på Høgset.

Strekninga der det er akutt behov for bedre veg, er cirka 22 kilometer.

– Hvilke løsninger skal vegselskapet Gassvegen AS arbeide videre med?

– Vi må jobbe med å komme fram med ett konsept vi går for. Det kan være ny veg i en ny trasé langs hele lengden eller deler av vegstrekninga. Det kan også være en tunnelløsning, forklarer Heidi Hogset.

Utbedrer ulykkespunkt

Lederen i samferdselsutvalget i fylket, Kristin Sørheim, ser muligheter for at det kan skje utbedringer på fylkesvegen nokså raskt.

– Slik jeg ser det, kan vi klare å utbedre de to verste flaskehalsene på vegstrekningen. Vi snakker om to smale parti som også er utsatt for ulykker. Det vil koste anslagsvis 19–20 millioner å utbedre hver av de to flaskehalsene, sier Kristin Sørheim til Romsdals Budstikke.

– Hvordan er utsiktene for å bygge helt ny veg mellom Eide og Høgset?

– En ny veg er et prosjekt som må sees i et lengre perspektiv. Slik situasjonen er i dag, har ikke fylkeskommunen ei krone til investering i ny fylkesveg på strekninga. Men en utbedring av de to flaskehalsene som er nevnt, har jeg trua på at vi skal kunne få til.

– Når kan utbedringene skje?

– Utbedring av de to flaskehalsene kan komme inn på investeringsbudsjettet for 2019-2020, sier Kristin Sørheim.

Vegen oppfyller ikke kravet til midtlinje, den har bare ei smal vegskulder, og langs størstedelen av strekninga mangler det tilrettelegging for myke trafikanter. Bildet er tatt tidligere. Foto: Oddbjørn Harnes