– Vi tapte ikke penger på Romsdalsmuseet i fjor, vi gikk omtrent i null. Dermed tjente vi heller ikke noe til å finansiere smalere deler av festivalen. I tillegg hadde vi en stor kunstnerisk satsing med hele fem konserter i Bjørnsonhuset. Det ble rett og slett et litt for stort oppbud. I år blir det derfor bare to konserter i Bjørnsonhuset, sier festivalsjef Hans-Olav Solli, etter at regnskapet for Moldejazz viser et underskudd på 765.164 kroner i 2017.

Mens festivalen solgte 26.000 billetter i 2016, var antallet 23.000 i 2017.

Har solgt 5.700 billetter til museet i år

Til tross for at de to museumsdagene bare trakk 3.000 – 3.500 publikummere hver av dagene i 2017, satser festivalen på tre museumsdager i år.

– Det er en nøktern satsing totalt. Vi vil bli bedre også på folkefest-delen av festivalen, med tydeligere satsinger som Di Derre og Van Morrison. Så ble det et naturlig valg å legge ungdomssatsingen dit torsdagen, sier Solli.

– Hva er status for billettsalget på museet nå?

– Vi har solgt rundt 3.700 til Di Derre og Ola Kvernbergs Steamdome, og 1.500 til Van Morrison og Stanley Clarke, samt 500 til Cezinando, Fieh og Delara, sier Solli.

– Hvor mange billetter bør dere selge totalt til museet i år?

– Vi må selge 7.000, men både håper og tror på flere enn det.

– Hvilke konsekvenser får underskuddet for festivalen og for publikum?

– Det blir færre konserter i Bjørnsonhuset. Ellers fortsetter vi satsingen med Magic Mirror-teltet, der vi også vil jobbe for å få bedre økonomi. Så dette går ikke ut over publikum, sier Solli.

Fortsatt egenkapital på 3, 3 millioner kroner

Styreleder Stein Berg Oshaug påpeker at underskuddet for 2017 er tilnærmet lik beløpet festivalen hadde i overskudd i 2016, cirka 746.000 kroner.

– Det betyr at Moldejazz har gått tilnærmet i null de to siste årene og at refinansieringskapitalen fra 2015 da fremdeles er intakt.

– Underskuddet er på ingen måte dramatisk. Det rokker ikke ved fundamentet. Så må vi erkjenne at det svinger litt fra år til år, sier Berg Oshaug.

– Driftsresultatet er svekket med 1,8 millioner kroner, og egenkapitalen med tjue prosent. Det er vel ikke en god utvikling?

– Det skyldes som sagt et dårligere billettsalg enn ønsket. Men kapitalbasen er rimelig intakt, og gir grunnlag for djerv satsing i to retninger, både på jazz og folkefest, slik vi ser i år. Vi skal etter beste evne lykkes bedre i år, men i denne bransjen finnes ingen garantier, sier Oshaug.

– Hvor stor risiko tar dere i år med tre museumskonserter?

– Vi vurderer den slik at den er håndterlig. Vi tror vi vil treffe et bredt publikum med så ulike artister. Og vi trenger ikke fullt hus alle dagene. Nå ser vi at salgstallene på museet er rekordhøye, og at det kan bli utsolgt, sier Oshaug.

Moldejazz har en omsetning på rundt 30 millioner kroner og har budsjettert med rundt 250.000 kroner i overskudd i 2018. Etter overskuddet i 2016 og underskuddet i 2017, er egenkapitalen fortsatt på 3,3 millioner kroner.

Dessuten investerte Moldejazz ved hjelp av gavemidler i et Steinway-flygel til 1,7 millioner kroner i 2017, som ikke inngår i regnskapet.

Hans-Olav Solli. Foto: Bjørn Brunvoll
Stein Berg Oshaug. Foto: ERIK BIRKELAND