EIDE: –Det har vært gøy å gjøre noe litt mer praktisk på skolen, sier Snorre Haug (14), som sammen med resten av niendetrinn på Eide ungdomsskole hadde Innovasjonscamp forrige uke.

Bånn gass

Snorre Haug og gruppa fikk i oppdrag å lage et opplegg i forbindelse med Skjelvik Bilverksteds 60-årsfeiring, og kjørte på med gassen i bånn. Resultatet er en haug ideer som skal markedsføre bedriften og sørge for «tut og kjør» på stiftelsesdatoen 6. oktober. Elevene er fornøyd selv om de ikke gikk til topps på Innovasjonscampen.

– Vi har laget en jubileumslogo til t-skjorter, buffer, plakater. Den kan også klistres på biler og hengere og rulle over reklameskjermen på bensinstasjonen. På selve jubileumsdagen har vi blant annet foreslått rabattert bilvask, billigere mat, gratis soft-is og jubileumspølse for å trekke folk, sier Nicklas Nekstad (14).

– Og så har vi forslag til et Facebook-arrangement, så det blir kjent for mange, sier Andrea Visnes Eide (14).

– Gjennomførbare ideer

Daglig leder Steinar Krakeli kaller timingen for henvendelsen fra skolen om innovasjonscamp «ypperlig» all den tid dagene suser forbi i samme fart som kostene i vaskehallene bedriften leverer til distriktet. Skjelvik Bilverksted AS er nemlig ikke bare bilverksted. Det er også Best-stasjon og mekanisk verksted.

– Dagene som daglig leder er hektiske nok læll! Jeg er av og til i kundemottaket, jeg hjelper til på verkstedet, er litt i vaskehallen og på bensinstasjonen. Uten dette opplegget fra elevene ville kanskje markeringen forbigått i stillhet. Ikke minst er ideene gjennomførbare. Helt ypperlig! Jeg kommer til å bruke mange av dem. Logoen er veldig fin, med fargene fra både Best og Mekonomen, gul og oransje. Den skal definitivt brukes, sier Krakeli.

«35 traktorer»

Det var Krakelis to onkler og far som sammen startet Skjelvik bilverksted i 1958, tvers over veien for dagens lokaliteter.

– Vi fant søknaden for en tid tilbake. Det var artig lesing. De skrev at de ville starte bilverksted fordi «det var 35 traktorer på Eide». Biler kom også mer og mer. I tillegg produserte og leverte de vaiersager til steinindustrien på Eide. Det har aldri «bare» vært et verksted, sier Krakeli.

Fra tre til 25 ansatte

I 1967 ble bilverkstedet påbygd. 22 år etter sto utvidelsen av det mekaniske verkstedet for tur, kontorfløya kom i 2008. Fra tre ansatte teller bedriften i dag nær tolv årsverk fordelt på 25 hel- og deltidsansatte.

– Vi har en god del deltidsansatte ungdommer på bensinstasjonen, forklarer Krakeli, som sjøl har vokst opp i nabohuset til Skjelvik Bilverksted og var innom bedriften i korte perioder opp i gjennom.

–Jeg kom inn for fullt i 2002. Før det jobbet jeg i bank. Det var onkelen min som pekte på meg og varskuet meg om at jeg skulle begynne her. Han var 72 og skulle pensjonere seg, ler Krakeli, som «lystret ordre» og siden har jobbet ved bedriften.

Skjelvik Bilverksted og området rundt har gradvis blitt utbygd. Foto: Privat
I 1958 lå Skjelvik Bilverksted på den andre siden av veien for dagens lokaler. Foto: Rigmor hagen