– Vi har stort sett hatt influensa alle sammen. Og når du skal portrettere en sterk kvinne slik Vivi skal, må du selv ha kraft. Så sjukdom har vært en utfordring, sier teatersjef Thomas Bjørnager, som har utsatt premieredatoen på «Høstsonaten» av Ingmar Bergman fra 22. februar til 1. mars.

Siste akt

Det kan Vivi Sunde selv skrive under på. I to uker har hun vært skikkelig influensasjuk og fullstendig utmattet.

– Jeg kunne blitt sjuk når som helst, men ikke nå, sier hun.

Høstsonaten er valgt både for å markere 100 år siden Ingmar Bergmans fødsel, men også for å hylle Sunde som går av med pensjon etter 40 år ved teatret.

– Hvordan er det å få en slik avslutning?

– Det er en fantasisk utfordring og jeg er veldig glad for den! Den krever mye, også mot, for å tørre å forstå det og få det til å bli sant, sier Sunde.

Mor-datter-konflikt

Hun har rollen som Charlotte, en internasjonal pianostjerne, som akkurat har mistet sin mann Leonardo. Det gjør at hun reiser tilbake til sin datter Eva, som spilles av Johanna Mørck. Det fører til et opprivende oppgjør mellom de to.

I filmen fra 1978 med samme tittel, spilt inn på Midsund og i Batnfjorden, er det Ingrid Bergmann og Liv Ullmann som har rollene.

– I ethvert rollearbeid leter en etter noe i seg selv. Jeg er både mor og har en voksen datter. Nå er heldigvis ikke min historie så dramatisk som denne, men ingen er perfekte foreldre. Alle gjør feil, sier Sunde, og legger til:

– Charlotte er en kunstner som har forfulgt karrieren og ikke har sett sine barn. Hun har gitt mye til mange gjennom musikken, men det har kostet. Spørsmålet er hva som er moralsk riktig, sier Sunde.

– Hvordan går det med de to?

– Begge gjør en form for erkjennelse. Hva som er vegen videre, er et åpent spørsmål, sier Johanna Mørck, som mener stykket er et dypdykk inn i en relasjon - og også handler om lengselen etter å bli sett av sine foreldre.

– Vi kan si de kommer et skritt videre. Så får publikum gjøre sin egen tolkning, sier Sunde.

– Men det finnes et håp. Det velger vi i hvert fall vi å tro, sier Mørck.

Kampen om familiens sannhet

Regissør Terje Skonseng Naudeer er med Høstsonaten inne i sin tredje produksjon ved Teatret Vårt. Han forteller at Høstsonaten bare har vært gjort på norsk scene én gang tidligere. Selv har han stor sans for filmen, men i arbeidet har de gått tilbake til Bergmans tekst, som han mener er av ypperste kvalitet.

– Den er rik og komplisert, og handler om prisen man betaler for å være musiker. Altså konflikten mellom kunsten, eller karrieren, og familien. Dette er overførbart til alle, sier Naudeer.

Det er teatersjefen enig i.

– Grunnleggende menneskelige dilemma vil alltid være relevant. Mange har utfordrende relasjoner til sine foreldre, og mange vil nok kjenne seg igjen, sier Thomas Bjørnager og legger til:

– Dette er en stor, klassisk forestilling med gode dybdeportrett. Det er Bergman på sitt beste. Og teater med stor T.

HVA: Høstsonaten, Teatret Vårt

TID OG STED: Premiere 1. mars på Teatret Vårt. Deretter på turné i hele fylket