MOLDE: Molde kommune skal levere sin innstilling i den pågående høringsrunden for trasévalg for framtidig veg mellom Digernes og Vik. Saka skal behandles i formannskapet kommende tirsdag. I likhet med de fleste av sine kolleger i de berørte områdene, innstiller Molde-rådmann Arne Sverre Dahl på å bruke Ørskogfjellet også i fortsettelsen.

Uenige med vegvesenet

Dersom politikerne er enige med ham, har så godt som alle kommunene valgt bort alternativene med Svartløkvatnet, som er Statens vegvesens foretrukne alternativ, og som vil kunne gi fartsgrense på 110 kilometer i timen. Over Ørskogfjellet og med K2-0-løsningen vil maksimal fart være 90 kilometer i timen. Molde-rådmannen mener uansett K2.0- alternativet, med to og tre felt over Ørskogfjellet, er det beste.

«Løsningen gir best samfunnsøkonomisk nytte og reduserer reisetiden mellom Ålesund og Molde med 17 minutter som oppfyller kravet til måloppnåelsen om kortere reisetid. Alternativet fremstår som minst konfliktfylt i forhold til natur- og miljøverdier», skriver han i sin innstilling.

«Ørskogfjellalternativene fører til at E39 og E136 vil ha samme trase for en del av strekningen. Dette gjør at en slipper å utvikle to parallelle veier noe som er positivt», skriver han også.

Gir god nok tidsbesparelse

Vegvesenets foretrukne løsning gir kortest reisetid på strekningen. Molde-rådmannen mener dette aleine ikke er nok til å velge den traseen.

«Redusert reisetid mellom Ålesund og Molde er essensielt for å knytte byene sammen i en felles bo- og arbeidsmarkedsregion. Alle alternativene viser betydelig reduksjon i reisetid og oppfyller målsetningene», skriver Dahl. Og:

«Natur, miljø og friluftsliv er viktig. Natur- og friluftslivverdiene kunne vært bedre utredet. Store deler av det berørte området er populære utfartsområder med verdifullt biologisk mangfold både i Solnørelva og på Ørskogfjellet. Det ser ut til at interessene best blir ivaretatt ved K2-løsningene over Ørskogfjellet».

Molde-rådmannen mener også at K2-løsningen knytter regionen bedre sammen.

Når det gjelder trasé inn mot Vik, vil han helst ha alternativ B: «Trase B bør velges siden denne traseen ivaretar utviklingen av industriområdet i Vestnes best», skriver han.

Høringsfristen er 28. februar.