I år og neste år skal Classic Norway Eiendom investere 200 millioner kroner i Lofoten. Selskapet har nå kjøpt Reine Rorbuer ytterst i Lofoten. I tillegg skal Henningsvær Bryggehotell gjennom en stor utbygging, med 37 nye rorbuer og stor avdeling for kurs og konferanser. Stein Erik Hagen er også med på investeringene gjennom selskapet Canica. Erik Berg understreker også at Oskar Dag Sylte fra før av er med på satsingen i Lofoten.

1. Hvorfor er Classic Norway så giret på Lofoten?

– Lofoten er blitt et ikon. Det er Lofoten som er spydspissen når Norge skal markedsføres i utlandet. Nå er Lofoten blitt et stort og kjent internasjonalt reisemål. Det er fordi Lofoten har en så spektakulær natur, og slik en flott fiskerihistorie, at det er vanskelig å matche. Det er Lofoten som er vekstmotoren i norsk reiseliv for tida. For Classic Norway har satsingen i Lofoten vært en stor suksess, som har gitt oss økonomiske muskler til å satse videre, sier arbeidende styreleder i Classic Norway, Erik Berg.

2. Hvordan vurderer du Lofotens attraktivitet i forhold til de store turistmagnetene her i fylket?

– Vi har også ikon som Trollstigen, Atlanterhavsvegen og Geiranger. Men vi har ikke et egennavn. Utlendingene kjenner ikke til navnet Møre og Romsdal. Lofoten har et egennavn. Voldsom natur og massivt fiske. Lofoten har tatt en meget sterk posisjon i norsk reiseliv. Det må nok en helt annen markedsføring til om Møre og Romsdal skal bli like kjent som Lofoten.

3. Hvor mye betyr samarbeidet med Stein Erik Hagen?

– Mye. Da snakker vi om eiendomssiden. Det er kostbart å bygge nytt og videreutvikle eksisterende turistanlegg. Det kreves mye kapital. Berg Invest, som eier 55 prosent av Classic Norway Eiendom, har ikke så stor kapitalbase at vi kan kjøpe og bygge som vi vil. Vi er avhengige av medinvestorer. Som Stein Erik Hagen og Canica. Vi har jobbet sammen i 29 år. Det betyr mye for oss å ha en stor kapitalbase i Oslo. Stein Erik er med fordi han ser at reiseliv er spennende. Det er her veksten kommer. Vårherre har utstyrt Norge med fantastisk natur, som gir et godt utgangspunkt for å investere i reiseliv.

4. Hvor mye har dere investert i Classic Norway sine anlegg siden oppstarten for snart 15 år siden?

– Det er selvfølgelig altfor mye. Et sted mellom 600 og 700 millioner kroner. Reiseliv er langsiktig. Det vil gå noe år før man kan begynne å høste.

5. Hvor mange hotellanlegg og hvor mange senger har Classic Norway per nå?

– Per i dag har vi 16 anlegg. Så får vi anlegg nummer 17 i Lofoten og i tillegg kjøper vi et kjent turiststed i Sogn og Fjordane på vårparten. Uten at jeg kan si noe mer om det nå. Da har vi 18 turistanlegg og tilbyr rundt 1700 sengeplasser. Vi begynner å få en betydelig størrelse. I høgsesongen har vi rundt 750 ansatte.

6. Og nå er dere store nok?

– Ikke helt. Vi har sagt at vi bør ha et anlegg i Bergen eller nær Bergen. Det er en av de to store turistportene inn til Norge. Vi er kresne på hva vi kjøper og hva vi bygger. Etter Bergen vil vi bruke mer tid på å videreutvikle og utvide de anleggene vi har.

7. Du titulerer deg som kjøpmann. Kunne du sett for deg å være hotelldirektør?

– He he. Jeg kunne nok ha vært hotelldirektør. En dyktig en, også. Det er jo så mange likhetstrekk mellom å være kjøpmann og hotelldirektør. Vi må være godt vertskap, ta vare på kunden/gjesten, sørge for best mulig service og ha riktige priser. Da jeg drev på Fuglset startet jeg dagen med å plukke rusk utenfor butikken. Jeg har vært kjøpmann i mesteparten av mitt yrkesliv. Nå er det reiseliv det dreier seg om. Fra gammelt av var det å være hotelldirektør en flott posisjon, en betydelig status. Men Erik Berg er kjøpmann, ikke hotelldirektør.

7. Hva kjennetegner et godt hotell, sånn du vurderer det?

– Riktig beliggenhet. God bygningsmessig standard. Men det viktigste av alt er et dedikert personale som virkelig setter pris på gjesten og viser det. Et godt hotell må også ha meget god mat. Det er viktig for oss i Classic Norway.

8. Hva må Molde gjøre for å bli en enda bedre turistby?

– Vi må fortsette med det vi holder på med. Vi har gode hotell i Molde. Signalbygg. Vi må framsnakke oss sjøl i langt større grad. Det kan de på Sunnmøre, men vi er ikke så flinke til det i resten av fylket. Jeg har reist over hele landet, og hører mye snakk om at «vi må bli bedre». Men mye er jo veldig bra! Molde er kommet langt som turistby, fortsatt med det gode arbeidet.

9. Du er nå arbeidende styreleder i Classic Norway. Du runder 70 i år. Når skal du begynne å trappe ned all jobbingen?

– Jeg er 69 år. Bare så du vet det. He he. Erik Berg liker å arbeide med det han liker. Jeg blir her på Nøisomhed til jeg blir bært ut med hodet først. Jeg kjenner flere som er mye eldre enn meg og som ikke vil pensjonere seg. Danckert Krohn var min mentor og mitt store forbilde. Han var aktiv styreformann til han var i midten av 80-årene.

10. Hva er ditt eget favorittreisemål?

– Jeg har reist mye og har selvfølgelig bodd på alle våre anlegg rundt om i Norge. Jeg må komme tilbake til Lofoten igjen. Det er noe magisk med Lofoten. Så fortsett fra Møre og Romsdal er det Lofoten som er mitt favorittreisemål, sier Erik Berg.