Molde: Foredraget «Digitalization: More than the hype» ble torsdag morgen arrangert i samarbeid mellom Høgskolen i Molde og Molde Næringsforum. Nesten 100 påmeldte møtte opp.

Hva er digitalisering?

Svein Jarle Bjørnstad forklarte at digitalisering dreier seg ikke om at vi skal digitalisere innhold.

Det tvinger seg fram uansett at innhold som kan være digitalt vil bli digitalt. Digitalisering er en sammensmelting av innhold, prosesser og analyse.

– Mer og mer av det vi gjør manuelt blir automatisert og forenklet. Samtidig får man fagsystemer som før har eksistert helt separat fra hverandre til å kommunisere og utveksle data. Denne dataen kan da brukes for å analysere hvor man kan forbedre og optimalisere drift, produksjon og salg. Du river ned siloene som eksisterer i bedriftene i dag, spesielt mellom IT og resten av bedriften. IT skal være en integrert del av virksomheten. Samtidig er ikke digitalisering et IT-prosjekt. Det skal være forankret i forretningsdriften, sier han.

Skapte billettløse flyreiser

Bjørnstad mener at 90-tallet var en gullalder for utvikling av digitaliserte forretningssystem. Allerede i 1994 var det første innsjekkingsautomatene på plass på flyplasser i Norge.

Og siden den gang har de ikke forandret seg særlig.

Sjøl var han med på å utvikle billettløse reiser i Braathens i 1998.

– På denne tida konkurrerte SAS og Braathens på det samme rutenettet, gjerne med avganger på omtrent samme tidspunkt. Braathens trengte

noe som skilte seg ut, og da utviklet vi det som ble kalt E-pass. Konseptet var: «Hvorfor skal det være så mye vanskeligere å kjøpe flybillett enn bussbillett?» Og det fikk vi til. Braathens overlevde dermed lenger enn selskapet ville gjort uten et slikt system.

Behøver ikke bytte ut det gamle

Sjøl om det er 20 år siden mener Bjørnstad at det fortsatt kan brukes som eksempel.

–Mange gjør den feilen at de henger seg opp i teknologi når det kommer til digitalisering. Men det skal og må hele tida være forretningsdrevet. Når det kommer til teknologi så gjorde vi absolutt ingen utskifting av det underliggende billettsystemet Amadeus. Vi bygde bare et grensesnitt på toppen, og roboter som jobbet med dataene i Amadeus, sier han.

Lærer av seg sjøl

I dag jobber han i Fred. Olsen & Co. og jobber med IT-system opp mot oljebransjen.

– Ved hjelp av roboter som analyserer data og sammenstiller data fra ulike system gjør vi en kontinuerlig forbedring av vedlikehold av systemene på oljeplattformene. Vi bruker også system som kan driver selvlæring ved å samle inn data. For eksempel måler vi hva plattformene utsettes for av vær. På den måte kan vi forbedre framtidig konstruksjon av nye plattformer, for vi har mer reell data om hva de vil bli utsatt for.

Nei, du er ikke for seint ute

Han har noen trøstens ord til de som sitter og føler at toget er gått.

– Nei, det har det ikke. Finn allierte. Besøk bedrifter som har fått det til. Sett sammen grupper fra ulike disipliner i selskapet ditt og bygg kompetanse internt. Og i stedet for å lage system fra bunnen av sjøl kjøper du tjenestene hos en av de mange skyleverandørene, som Azure, Google, IBM eller andre. Disse skybaserte systemene er veldig lette å komme i gang med. Digitalisering er ikke en hype. Hypen har vært fokuset på teknologi, sier han.