MOLDE: Studentkoordinator Rolf Magnus Orø ved studentsamskipnaden på Høgskolen i Molde sier at studentene per epost har sendt et formelt krav på 200.000 kroner. I tillegg har 450 personer, ifølge Ilstad, sendt mail og krevd anslagsvis 500.000 kroner tilbake.

– Ingen har fått tilbake pengene til nå. Målet er at de enten skal få pengene tilbake, eller få kompensert i form av en konsertopplevelse, sier Ilstad.

– I kulturhallen?

– Det er for langt fram i tid, men kanskje noe à la Skyhøyt i fjæra.

– Flere billettkjøpere sier til Romsdals Budstikke at de ikke har fått svar på krav om billettrefusjon?

– Vi har ikke sjans å svare alle. Noen har fått svar, sier Ilstad.

– Det går jo an å lage et standardsvar så folk får en tilbakemelding?

– Det er sant. Målet må være å svare alle. Jeg vil understreke at det ikke er intensjonen å holde noe tilbake. Men vi må ta gjeldsforhandlingene først. Vi er forferdelig lei oss for det som har skjedd, sier Ilstad.

Finn Tangen, banksjef personmarked hos Sparebanken Møre, forteller at de har fått noen få henvendelser om refusjon.

- Det er snakk om en håndfull i vår bank, men det er jo ni banker i byen – så det kan selvsagt gjelde flere. Alle som tok kontakt med oss har fått refundert sine billettutlegg, sier Tangen, og opplyser at det er kortselskapet Nets som refunderer.

- Kan man fortsatt kreve billetten refundert?

- Det er så vidt jeg vet en foreldelsesfrist som gjelder, så det er jeg usikker på, sier Tangen. Sparebanken Møre var for øvrig sponsor for festivalen – men i følge Tangen dreide det seg om et mindre billettkjøp.

Pål Henning Ilstad mener at billettleverandørsystemet Tikkio burde refundert pengene til billettkjøperne.

– Det er det som er vanlig. Men Tikkio overførte pengene til oss, og siden vi hadde krav mot oss hadde vi ikke lov til å røre pengene. Folk har klagd til Forbrukerombudet fordi de ikke får pengene tilbake fra Tikkio, sier Ilstad.

Forbrukerrådet fikk ikke svar

Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerombudet) avviser at de har fått inn klager på Tikkio. Heller ikke Forbrukerrådet har fått inn klager på Tikkio i forbindelse med Skyhøyt.

– Forbrukerrådet har fått inn en klage der hovedklagen rettes mot Phi Entertainment AS, og der Tikkio er satt opp som part nummer to. Klager har trukket saka fordi vi ikke har fått svar fra Phi Entertainment, og dermed ikke har kunnet gå videre med saka, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

– Faller på sin egen urimelighet

Daglig leder i Tikkio, Kjetil Aarseth, forteller at Tikkio har over 900 arrangører over hele landet og at disse har fortløpende utbetaling av inntektene fra billettsalget.

– For de fleste er det en viktig egenskap ved forretningsmodellen til Tikkio at det gir arrangørene likviditet til å betale artister og andre kostnader som påløper før arrangementet avholdes. Det er vanskelig å tenke seg hvordan dette kan være negativt for noen. Det påligger da arrangør å sette av penger til å betale de kostnadene som måtte påløpe seinere – også ved refusjon, sier Aarseth.

Og:

– Den fortløpende utbetalingen er en del av tilbudet og vilkårene ved opprettelse av arrangørkonto og er noe som også Skyhøyt har gått inn i når de opprettet arrangørkonto hos oss. At Tikkio skal få kritikk for å oppfylle disse vilkårene faller på sin egen urimelighet. Vi forholder oss til det som er avtalt med Skyhøyt – og alle andre arrangører. At Skyhøyt ikke klarer å overholde forpliktelsene sine til andre, er selvfølgelig ikke noe vi kan lastes for, sier han.

Kjetil Aarseth er daglig leder. Foto: Privat