SUNNDAL: Han lanserer nå begrepet «Sykehustriangelet» som en overbygning for framtidige vegprosjekt fra Hjelset i retning mot Sunndal, Kristiansund og Molde.

Per Steinar Husby satt i mange år i fylkestinget, var mannen som politisk fikk vedtatt Øksendalstunnelen – og hadde ideen til Samspleis, som har stått for flere samferdselsprosjekt i Nordmøre og Romsdal.

– Både fysisk og mentalt

– Håndtert på rett måte, gir det nye sykehuset på Hjelset muligheter til å bygge sammen regionen. Noe som er helt nødvendig etter sykehussaken, som skapte så mye strid. Vi må bygge sammen regionen fysisk – og vi må bygge den sammen mentalt, sier Per Steinar Husby.

Han spiller nå ideen over til ordførerne i de aktuelle kommunene.

– Ordførerne i Molde, Sunndal, Gjemnes, Nesset og Kristiansund er naturlige adressater. Det er de som må være motoren her, sier Per Steinar Husby.

– Hvordan ser du for deg at ideen om Sykehustriangelet kan tas videre?

– Dette vil være en tung prosess, der det må etableres en form for plansamarbeid mellom kommunene. En må gjerne starte med en planprosess der en får inn fylkeskommunale midler og får etablert et samarbeid med Statens vegvesen om praktiske ting. Vi må ha en overbygning her. Det kan en gjerne bruke Samspleis til. Og vi må legge en ambisjon som er høyere enn bare utbygginger bit for bit. Vi må få en overbygning med en tittel og en fellesbetegnelse som innarbeides og brukes. Da kan en få mer samfunns- og identitetsbygging ut av enkeltprosjektene som kommer på vegsektoren, sier Per Steinar Husby.

Konkrete prosjekt

Han sier han ikke ser for seg noe annet felt der sykehusbygginga så direkte kan brukes til å bygge identitet, som innenfor samferdsel.

Når det gjelder konkrete tiltak ut over ny veg Lønset-Hjelset, som allerede er vedtatt, trekker han fram ny veg med 90 km fartsgrense over Fursetfjellet, forbi Batnfjord og over Freiøya, ny veg mellom Hjelset og Istad, ny veg over Tjellekleiva og forbi Eidsøra – og bytunnel i Molde.

– Hva betyr det å dra lasset sammen?

– Jeg tror det blir veldig viktig. spesielt for Molde. Hvis en ikke lykkes med å bygge opp regionen her, vil den fortsette å fragmentere. Med de politiske signalene som foreligger, er ikke dette med sammenslåinger og strukturendringer på kommune- og regionnivå over. Det er en prosess som vil rulle og gå i lang tid framover. Her er det viktig å se samferdsel i sammenheng med samfunnsutviklinga og trender ellers. På Nordmøre ser vi at Rindal og Halsa går nordover. Surnadal sliter med sin identitet. Det gjør Nordmøre ellers også til en viss grad. Jeg tror det er kjempeviktig for regionen rundt det nye sykehuset at en nå får et felles tiltak som kan bygge regionen sammen. Vi må nå komme oss videre, og bruke sykehusutbygginga på Hjelset til noe positivt: Nemlig å bygge sammen regionen, sier Per Steinar Husby.

Møre og Romsdals framtid

Han tror alternativet til å bygge en region med en felles identitet, vil handle om framtida til Møre og Romsdal som region.

– En må knytte til seg Indre Nordmøre. Det tror jeg blir helt avgjørende for å unngå fortsatt fragmentering av regionen. Vi trenger en stor sak å bygge identitet på. Vi må flytte oss fra kiving til bygging, sier Per Steinar Husby.-

Han viser til Nordre Nordmøre Bruselskap, som i sin tid ble en kjempesuksess fordi regionen lanserte mange samferdselsprosjekt under en felles overbygning og laget politisk enighet om den. Noe som framskyndet bevilgningene og gjennomføringa av prosjektene.

– Noe av det samme må vi gjøre her med utgangspunkt i det nye sykehuset, sier Per Steinar Husby.

Det nye sjukehuset på Hjelset. Foto: Helse Møre og Romsdal