MOLDE: Det er Norstat som gjennomfører undersøkelsen. En rekke personer i molderegionen er de siste dagene blitt oppringt og spurt om de foretrekker Romsdalsaksen eller Møreaksen.

Harald Espeland sier til Budstikka at han har fått tilbakemelding fra folk som reagerer på spørsmålene.

– Hva er det du reagerer på?

– Det virker som det er to varianter. I den enkleste varianten blir det sagt at det er lansert to alternativ for fjordkryssing, Møreaksen og Romsdalsaksen. Men Møreaksen er ganske langt forbi lanseringsstadiet. Prosjektet er ferdig planlagt, regulert og vedtatt av regjering og storting, det står bare igjen de siste forberedelsene før bygging. Det er derfor feilaktig å framstille Møreaksen som å være i lanseringsfasen, sier Espeland.

«Absolutt feil»

Et annet spørsmål i undersøkelsen har med E39 Bolsønes-Årø som en del av problemstillingen. Det reagerer Espeland sterkt på.

– Det framstilles som om E39 Bolsønes-Årø er en del av Møreaksen. Det er absolutt feil. Det er et vegprosjekt som må bygges helt uavhengig av Møreaksen. Å framstille dette som en del av Møreaksen skjønner jeg ikke at man kan gjøre.

– Hvorfor er dette så ille?

– Det er viktig at prosjektet framstilles på en korrekt måte, spesielt når det gjennomføres en spørreundersøkelse her i regionen som er så tett på Møreaksen. Da må det stilles ekstra strenge krav til at man kommer ut med korrekte fakta.

– Men er det så farlig? Er Møreaksen så skjørt at en spørreundersøkelse kan ødelegge for det?

– Farlig eller ikke farlig. Jeg reagerer på at det kommer fram feil informasjon om Møreaksen. Poenget er at det er en stor jobb å skulle få fram et så stort vegprosjekt. Det er veldig mange detaljer man er avhengig av til enhver tid. Da blir det viktig at disse detaljene framstilles riktig. Og vi legger merke til at det spres veldig mye feilinformasjon om Møreaksen.

– Hvor spres det feilinformasjon?

– Feilinformasjon om Møreaksen spres i alle kanaler. Det er informasjon knyttet til kostnader, hensikt og så videre. Vi greier ikke å svare på alt som spres, men når det gjennomføres spørreundersøkelser som er misvisende så mener vi det er riktig å si fra.

– Hvem står bak feilinformasjonen?

– Det har jeg ikke noe behov for å kommentere ytterligere. Jeg er bare opptatt av det er fakta som kommer fram om Møreaksen, sier Espeland.

Lobby

Sjøl om både regjering og Stortinget har vedtatt at Møreaksen skal bygges, så er det fortsatt milepæler igjen. Prosjektet må gjennom en rullering til av Nasjonal Transportplan, deretter må bevilgninger vedtas i de årlige statsbudsjettene.

– Betyr det at lobbyarbeidet ikke er ferdig på lenge ennå?

– Jeg vil heller kalle det avsluttende tilrettelegging. Storting og regjering er krystallklar på at Møreaksen skal bygges, men det er noen detaljer som gjenstår før spaden settes i jorda, sier Harald Espeland.

–Forventet kritikk

Terje Tovan i Borgerlista bekrefter at han er med i en gruppe av privatpersoner og bedrifter i regionen som har bestilt en spørreundersøkelse av Norstat. Han kjenner ikke til at det er flere varianter av den. Tovan var også en av de som sto også bak en liknende spørreundersøkelse for ett år siden, også da kom det kritikk mot spørsmålene. Nå avviser Tovan fullstendig kritikken mot spørsmålsstillingen.

– I fjor ble vi angrepet for at vi ikke hadde tatt med at Møreaksen var vedtatt og at Romsdalsaksen var et privat initiativ. Det har vi tatt hensyn til denne gang.

– Brukes formuleringen «lansert» i spørsmålsstillingen denne gang?

– Ja, men det gjøres også helt klart at Møreaksen er en vedtatt løsning.

– Hva med kritikken mot at dere har med E39 Bolsønes-Årø som en del av Møreaksen?

– Den ventet jeg. Hva er Møreaksen? Sjøl statsministeren omtaler Møreaksen som strekninga fra Ålesund til Molde.

Tovan mener det er høgst relevant å ha med Bolsønes-Årø som en del av problemstillingen rundt Møreaksen.

– Alle som har fulgt den politiske debatten i Molde og sett reaksjonene etter at kommunestyret vedtok firefelts veg østover fra Bolsønes som forlengelse av Møreaksen vet at dette er et meget betent spørsmål. Det er dette folk får kjenne på kroppen. Det er for mange den viktigste konsekvensen av Møreaksen. Det er svært interessant å vite om folkemeningen om Møreaksen hadde vært annerledes om man hadde fått en tunnel i stedet for en firefelts veg. Det er en av de tingene vi ber om svar på.

Ikke truffet

Terje Tovan sier at spørsmålene er utarbeidet sammen med Norstats fagfolk.

– De vet hva som er ledende spørsmål og ikke. Vi ønsker kun å få en sannferdig framstilling av dette. Det er så enkelt at vi ønsker å vite hva borgerne mener om dette, slik at politikerne får vite hva den faktiske folkemeningen er, sier Tovan.

– Møreaksen AS mener det spres mye feilinformasjon om Møreaksen. Føler du deg truffet?

– Overhodet ikke. Jeg vil hevde at de som i første rekke sprer ukorrekt informasjon om Møreaksen er Møreaksens egne forkjempere, sier Terje Tovan.

Resultatet av spørreundersøkelsen blir trolig offentliggjort i neste uke.

Terje Tovan i Borgerlista er med i en gruppe av privatpersoner og bedrifter i regionen som har bestilt en spørreundersøkelse av Norstat. – Vi ønsker kun å få en sannferdig framstilling av dette. Bildet er fra en tidligere demonstrasjon på Rådhusplassen. Foto: Bjørn Brunvoll