I Romsdalshalvøya interkommunale renovoasjonsselskap (RIR IKS) inngår det flere selskaper. Blant annet RIR transport, som ble opprettet etter at RIR brøt med RenoNorden i juli i fjor. Det tredje selskapet er RIR Næring, som bistår bedrifter i Romsdal og på Nordmøre med avfallstjenester.

– RIR Næring har eksistert siden 2004, og henter avfall fra butikker, hoteller og næringsdrivende. De er et heleid datterselskap under RIR IKS, og leverer avfallet ved anlegget i Årødalen, forteller daglig leder i RIR IS, Jan-Egil Korseberg.

Fram til nå har Korseberg selv vært daglig leder i RIR IKS og de to datterselskapene.

– Vi har hatt ei veldig god utvikling. Men å være daglig leder i tre selskaper ble litt mye, og jeg innså at jeg måtte avlaste meg selv. Vi ønsker å satse mer på næring, og selskapet er utrolig viktig for oss. Vi har mange fine kunder. Derfor utlyser vi nå en nyopprettet stilling som daglig leder i RIR Næring, forteller han.

– Må være engasjert i miljøet

Korseberg beskriver daglig leder-stillingen som en kombinasjon av markedsføring og salgsledelse, i tillegg til de vanlige lederoppgavene.

– Per nå har selskapet fem ansatte av totalt 52 i hele RIR IKS. Men vi ser for oss at selskapet skal vokse, hvis vi får en leder som klarer å hente inn flere kunder. Det er en kjempespennende jobb i en bransje i fantastisk utvikling, sier Korseberg.

Han forteller at den nye daglige lederen må ha et miljøengasjement med et stort fokus på at avfallet skal utnyttes på en god måte.

– I dag handlet nyhetene om en delfin som ble funnet på Nesodden, viklet inn i tauverk. Den lå død sammen med to seler i en søppelhaug. Vi har en viktig jobb i å forhindre at dette ikke forekommer. Det å få alle næringsaktører langs kysten til å benytte seg av gode avfallsløsninger er en del av jobben. Vi skal tilby avfallsløsninger som gjør at det ikke oppleves som fristende å kaste søppel på sjøen eller å brenne det opp. Vi må komme med gode tilbud for å stoppe forsøpling, sier han.

Korseberg forteller at de har hatt store utfordringer med husholdningsavfallet, men at de har fått gode tilbakemedlinger etter at de tilførte en ny dunk for glass og metall.

– Vi ønsker noe tilsvarende på næringssida også. Vi skal legge til rete for gode løsninger så folk får håndtert avfallet sitt på en god og lovlig måte, sier han.

RIR har fått inn flere søknader på stillingen som daglig leder, men Korseberg sier at de gjerne tar imot fler.

– Overtakelsen har gått veldig bra

I juli 2017 sa RIR opp kontrakten med RenoNorden og startet avfallsinnhentingen selv gjennom selskapet RIR Transport. Korseberg forteller at overtakelsen har gått veldig bra.

– Vi er veldig godt fornøyd. Det er jeg som står som daglig leder, men vi har en avdelingsleder som tar seg av den daglige driften. Han var tidligere ansatt i Bjarne Øverland, som tok seg av avfallsinnhentingen før RenoNorden tok over. Han har god kjennskap til bransjen, og er veldig dyktig, sier han.

Korseberg forteller at RIR tok over alle sjåførene og bilene fra RenoNorden.

– Sjåførene er veldig glade for at det ble gjort på den måten. De synes det er kjekt å få seg en trygg jobb hvor de kan bidra. 140 kommuner ble rammet av dette, og det utfallet ble ikke slik i alle kommunene, sier han.

1. september tok RIR Transport over avfallsinnhentingen, og for de ansatte var det som en hvilken som helst fredag.

– Vi kjørte videre som vanlig. Jeg ga beskjed til de ansatte at den eneste forskjellen de kom til å merke var at de måtte ha blå genser framfor rød, og at det sto RIR øverst på lønnsslippen, sier han.