Det sier Pia Høst, som er leder for forbrukerdialog i Forbrukerrådet.

Siden Europark tok over parkeringssystemet ved flyplassen 12. oktober har de sendt ut regninger med fakturagebyr. Fram til Romsdals Budstikke skrev om dette 3. januar ble ikke dette opplyst om.

Nå, etter nesten tre måneder med denne praksisen, har det blitt hengt opp noen ark som informerer om dette.

– Ikke betal gebyret

Flere har også reagert på størrelsen på gebyret. Blant annet har Budstikka tidligere skrevet om 49 kroner i gebyr på en regning på 18 kroner, som er prisen for å parkere på den store hovedparkeringen rett ved terminalen i under en halvtime.

– Vi har stor forståelse for at det framstår som et høyt gebyr – når man får et gebyr som nesten er tre ganger større enn beløpet du skal betale for tjenesten, sier Høst.

– Hva anbefaler du kundene å gjøre med fakturagebyrene?

10.000 fakturaer

Avinor, som har satt parkeringsoperasjonen til Europark, uttaler seg ved Per-Rune Lunderby:

– Hvor mange har fått faktura med gebyr på Molde lufthavn siden systemet ble tatt i bruk 12. oktober i fjor?

– Det ble utstedt omtrent 10.000 fakturaer i 2017. I oppstartsfasen er i overkant av 70 prosent av de parkerende med betalbare transaksjoner som har mottatt faktura med gebyr.

– Hvor mye har dere tjent på disse fakturagebyrene?

– Det er ingen fortjeneste på fakturagebyret basert på at dette dekker de faktiske kostnader ved å slå opp bilnummeret i bilregisteret, produsere fakturaen, sende den ut og deretter følge den opp i regnskapssystemene for innbetaling. Så for Avinor sin del er det ingen fortjeneste i fakturagebyret.

– Hvorfor velger dere denne framgangsmetoden når dere ser hvor sterke reaksjoner det skaper?

– Kommer dere til å slette gebyret for flere av klagerne, som dere allerede har gjort i enkelte tilfeller?

– Ja, dersom det er klager på parkeringsavgiften der den parkerende får medhold i sin klage så vil det ikke være forbundet noen fakturagebyr for det som er parkeringsavgiften, sier Per-Rune Lunderby i Avinor.

– Tar det på alvor

– Når bare 30 prosent har brukt de tre andre betalingsmetodene og ikke fått faktura, hva sier det om informasjonen?

– Ved innføring eller endringer i en så stor parkeringsoperasjon, vil det alltid være en oppstartsfase hvor kunden opplever dette forskjellig fra det man tidligere har vært vant til. Vi har ikke tall på hvor mange kunder som opplever usikkerhet knyttet til endringen, men det kan se ut som det er mange som ikke har fått det med seg. Det tar vi på alvor og ser i ettertid at kommunikasjonen kunne vært noe bedre og dette vil vi forsterke framover. Det gjelder både skilting på stedet og øvrig informasjon til brukerne, sier Lunderby.

– Har det vært samme respons på andre flyplasser hvor systemet er innført?

– Ja, Avinor opplever noe av den samme responsen ved andre flyplasser, selv om det er ulikheter i dette. Uansett så gjør vi de samme vurderingene og ser på tilsvarende tiltak også for flere av de, sier Per-Rune Lunderby hos Avinor, som er ansvarlige for det som skjer på parkeringen ved Molde lufthavn Årø.

Pia Høst i Forbrukerrådet reagerer på Europarks praksis på Molde lufthavn Årø. Foto: Forbrukerrådet