I noen uker har 65 elever på niende trinn på Åndalsnes ungdomsskole jobbet med film i norsken. Temaet har de hvert år, men i år kom altså lærerne på at de skulle gjøre litt mer ut av det.

– Vi har laget kortfilmer før, men i år fant vi ut at vi skulle ta det litt lenger, sier Gry Thorsteinsen.

Primus motor har vært Guro Aarø Scarfi og resultatet – 20 korte filmer på tre mintutter – ble vist foran alle de 65 elevene på trinnet, etter hver og én hadde blitt avbildet ved presseveggen og gått inn i «kinosalen» via rød løper.

– Kjekt

– Dette har vært veldig kjekt, sier Emma di Støve før posering ved presseveggen sammen med Elise Selnak Oshaug og Hanne Svanemyr Kjos – for anledningen kledd i filmstjerneslbriller. Gruppa hadde laget film om to flyktninger fra Syria. Flere av filmene hadde temaet mobbing.

– Jeg er overraska over hvor mye arbeid det var. Og dette var for tre minutter. Tenk på de som lager filmer som er 1,5 time, sier Emma.

Nettmobbing

Særlig én rørte. Kim Farkvam fra Åndalsnes var «regissør» på en sorthvitt film som skildrer en gutt (spilt av Christer Heen) som mottar en rekke hatefulle meldinger på sosiale medier. I slutten av filmen går han ut med pistol og skyter seg.

– Læreren, Guro, gråt da hun så den første gangen, forteller Kim, som er fornøyd med resultatet. En utfordring var å få Christer til å holde seg alvorlig nok.

– Jeg ville få folk til å tenke. Ord gjør vondt og sårer uansett. Folk burde tenke seg mer om. Det er også folk her på skolen som sender og får sånne meldinger. Det er er grunn til at vi kaga denne filmen. Det er mange som kommer med spydige kommentarer og tror det ikke betyr noe, men alle ord sårer, sier hun.

– Jeg har også opplevd at venner tar selvmord, så jeg visste hvordan jeg skulle lage denne filmen, sier Kim, som mener verden hadde vært mye bedre om det ikke fantes nettmobbing.

– Internett forandra alt og folk blir tøffere på nett enn de er i virkeligheten, forteller hun.

Norsklærerne bekrefter at det er noe de som lærere kan kjenne seg igjen i.

– Det er derfor det ble så rørende, sier Guro Aarø Scarfi, primus motor for opplegget.

Teori ut i praksis

Seinere på dagen skulle pris til beste skuespiller, skuespillerinne og beste film deles ut. Dokumentarer, skrekkfilmer, komedier og drama var blant sjangerene som var valgt.

– Det har vært veldig artig å se hvor bevisste de er på blant annet virkemidler som kameravinkel, sier Thorsteinsen. Hun forteller at det vises at elever har vokst opp med mobilens filmkamera i hånda.

– Det ligger veldig naturlig for dem. Og det er jo mye, blant annet klipping, de kan bedre enn oss lærere. Det tror jeg bare er positivt for dem å oppleve, sier hun.

– Med dette setter vi teorien ut i praksis. Det er ikke noen slappe uker før jul, men noe som er basert på kompetansemåla i faget, sier hun.

Evaulering

Aarø Scarfi forteller at en del skoletrøtte ungdommer virkelig kom på banen i dette praktiske prosjektet.

– Dette har vært utrolig kjekt å se, sier hun.

– Nå skal det evauleres av lærere og elever. Hvis dette fungerer, så skal vi gjøre enda mer ut av dette til neste år.