Mercedes leverer så å si alle typer kjøretøy. Men én type har manglet, en robust pickup med komfort som en personbil. Nå er den her.

Den leveres med dobbeltkabin og fire dører. I land som ikke har de særegne avgiftsreglene mellom varebil og personbil man har i Norge, vil mange velge varianten 5-seter. Da får man plass til både folk og last.

Grønne skilt

I Norge gjør avgiftsreglene at den kommer til å bli solgt som varebil med grønne skilt. Da har man svært romslig plass i kabinen bak førersetet. Vil man ha baksete og er villig å betale for det, koster det 290.000 ekstra. Som varebil starter prisen på i underkant av 500.000 kroner med moms. Da får man en firehjulstrekker med en 2,3 liters dieselmotor på 163 hestekrefter og manuell girkasse. Legger man på 35.000, får man både automatkasse og en kraftigere motor med 190 hestekrefter. Neste år kommer en enda sterkere variant med sekssylindret motor på 256 hestekrefter.

Stor nyttelast

Mercedes X er en kraftig plugg med tillatt totalvekt på 3250 kilo. Nyttelasten er på ett tonn, tillatt hengervekt 3,5 tonn. Forbruket er oppgitt til litt under 0,8 liter på mila, dermed kan man kjøre rundt 90 mil på en tank.

– Dette er et nisjeprodukt. En viktig målgruppe med denne bilen er entreprenører og andre som trenger en robust bil som samtidig har gode kjøreegenskaper. Denne bilen oppfyller alle slike krav. Den er svært god å kjøre, både på veg og ute i terrenget, sier bilselger Frank Sannes til Romsdals Budstikke.

Entreprenører er en viktig målgruppe for Mercedes X, med nyttelast 1000 kilo og hengevekt på 3,5 tonn. Foto: Olav Skjegstad