Denne uka fullføres arbeidet med stålkjernepeler som er boret gjennom dagens kaifront, og som skal holde dette oppe i framtida. Over helga starter arbeidet med å rive «Dockside»-piren, og de gamle kaiene langs Hamnegata. Både «Lønset»-kaia og den gamle betongkaia skal rives de to neste månedene.

– I januar blir det ramming av stålrørspeler i sjøen. Det vil pågå til mars, og er et betydelig tyngre arbeid, med en del støy og vibrasjoner, forklarer prosjekt- og byggeleder Arnold Askeland i Hammerø og Storvik Prosjekt. Arbeidet vil foregå på dagtid mellom 7 og 19.

Vil overvåke bygg i nærheten

En takstmann vil samle inn dokumentasjon og bilder i forkant av pele-arbeidet, og følge opp eventuelle utslag arbeidet får på byggene tett på

– Arbeidet med peler er veldig tungt. Derfor har vi rystelsesmåling både på byggene i nærheten og vibrasjonene måles av dem som setter på plass pelene, forklarer Askeland.

Støping i 2018

I januar og februar blir det også øvrig grunnarbeid for den nye kaia.

– Resten av 2018 vil gå med til betongarbeid, altså byggingen av den nye kaia, sier Askeland.

2019 starter med grunnarbeid på land, som betyr etablering av servicegata hvor trafikk til garasjer og varelevering vil foregå. Deretter blir det steinlegging, og etablering av tredekke som skal ligge over betongkaia. Siste halvåret bli brukt på torget (se egen sak), før hele Sjøfronten del 1 står ferdig til jul 2019.

Trafikken vil i størst mulig grad gå fint forbi anleggs området det første året.

– I hele 2018 vil prosjektet leve sitt eget liv bak sperregjerdet, uten at det påvirker andre i byen i nevneverdig grad, forklarer Askeland.

Fra og med 2019, når det skal arbeides med resten av kaia, vil konsekvensene kunne bli litt større.

– De som har garasjeplasser ned mot Hamnegata vil i perioder oppleve at de ikke har tilgang på garasjen. Dette skal vi kommunisere godt med huseierne om, sier Eirik Heggemsnes.

Stor utbygging

Kommunalsjef Eirik Heggemsnes er glad for at arbeidet nå er i gang.

– Dette er en relativt stor utbygging, som gir store endringer, men også veldig store muligheter for framtida i Molde sentrum, sier han.

– Samtidig med Sjøfronten 1, vil vi i 2018 realisere Sjøfronten 3 i samarbeid med utbyggingen av Brunvollkvartalet. Der blir det park og ny bro over utløpet av Moldeelva. For Sjøfronten 2, som ligger mellom disse to delene, er det nå inne i budsjettet for 2018 midler til planlegging. Vi håper at vi kan være klare til å starte på Sjøfronten del 2 når del 1 er ferdig i slutten av 2019, sier Heggemsnes.

Denne ukka sluttføres arbeidet med boring av peler som skal holde oppe dagens kai. Foto: Erik Birkeland
Illustrasjonen viser både den eksisterende piren som skal fjernes, og de gamle kaiene i tre og betong lenger vest. Foto: HAMSTO
Foto: Erik Birkeland