MOLDE: Ved Årø Bilsenter har den første av denne elektriske bilen nettopp kommet inn. Den er solgt til Molde kommune.

Bilen har en teoretisk rekkevidde på 270 kilometer, mer reell rekkevidde er mellom 120 og 200 kilometer, alt etter temperatur, kjørestil og last. Når vinteres nærmer seg, krymper ofte rekkevidda i takt med gradestokken.

For å motvirke noe av dette, har den nye Renault-bilen en innebygd forvarmer drevet av diesel, med en tank på 17 liter. Bilen har også elektrisk forvarmer til bruk på kalde dager.

Avgiftsfritak

Med diverse utstyr som varsellyd, ryggekamera og metallic lakk kommer prisen på 265.000 kroner. Dersom man skulle kjøpt en tilsvarende stor bil med bensin- eller dieselmotor, ville prisen blitt svært mye høgere. Bilen veier 1700 kilo og kan ta nyttelast inntil 599 kilo. De fleste elbiler kan ikke utstyres med slepekrok, men på denne er det mulig å ha på krok og trekke en liten henger på 374 kilo.

Ladingen skjer via en vanlig stikkontakt etter gjennom en såkalt Type 2-kontakt. Fullading tar seks timer.

Årsaka til den gunstige prisen er sjølsagt statens avgiftsfritak både for engangsavgift og moms. Prisforskjellen på 3-seters varebil og femseters personbil er bare 5000 kroner. Bilen har fem års garanti.

Allsidig i bruk

Vi sitter godt i forsetene på denne bilen. I baksetet er det svært god plass, men enklere og tynnere seter som kan slås ned slik at man får et neste flatt golv dersom man trenger å frakte store ting. Det totale lastevolumet blir da 3,4 kubikkmeter, så her er det plass til både tuba og kontrabass.

– Dette er en bil som passer godt for aktive familier med kjøring til og fra jobb og ulike aktiviteter. At man slipper bomavgifter og får andre elbilgoder er et ekstra pluss, sier bilselger Preben Toven Karlsen til Romsdals Budstikke.

Plugge inn ladekabelen og etterfylling av spylervæske er stort sett det eneste bileieren trenger å tenke på. Foto: Olav Skjegstad
Bilen har dieselvarmer til bruk på kalde dager. Foto: Olav Skjegstad
Bilen har god plass, både til passasjerer og gods. Foto: Olav Skjegstad